No és que la bruixeria em tregui el son, tot i que una de les disfresses més reeixides de la meva vida va ser la de bruixa: tan aconseguida estava i era tan realista que els nens fugien esparverats quan em veien córrer dalt de l’escombra pel pati de parvulari. Quan ets bruixa pots transgredir totes les normes, i si és Carnaval encara més. Però una cosa són les disfresses o la literatura infantil i una altra la bruixeria de debò, aquella que van perseguir els inquisidors i els jutges civils per tot Europa al llarg de molts segles i que és l’objecte del llibre de Michelet.
![]() |
Michelet va ser expulsat del Collège de France el 1851 per les seves
idees anticlericals i subversives. Això ja dóna una mica la mesura de per on
anirà la seva visió de la bruixeria. Segons el pròleg d’Anna Maria Corredor “Michelet alia la seva passió per la història
amb la seva imaginació desbordant” de manera que narra algunes escenes de
bruixeria imaginàries però confeccionades amb el material que ha tret dels
múltiples arxius i documents que ha consultat. També aporta una gran quantitat
d’informació sobre alguns dels judicis per bruixeria més famosos que van tenir
lloc a França, com són els de Gaufridy, Urbain Grandier (els diables de
Loudun), i el de Louviers, entre altres.
L’objecte de l’estudi de Michelet
és la dona bruixa, però també els capellans i especialment els directors
espirituals. És a dir, tots aquells personatges que des de la seva posició
dominant van intervenir en la corrupció de les ànimes candoroses de moltes
jovenetes. Moltes de les dones que van ser acusades de bruixes ho van ser
després de sofrir l’assetjament dels capellans que les educaven i contra les
carícies i propostes dels quals s’havien mostrat refractàries. “El director de les religioses, que les té dominades, i que, embruixant-les,
disposa dels seus cossos i de les seves ànimes”. Això és el que es va posar
de manifest al judici de Gaufridy, de Loudun i de Louviers.
“De quan data la bruixa? Dic sense
cap mena de dubte: <Dels temps de la desesperació>. De la desesperació
profunda que va provocar el món de l’Església. Dic sense cap mena de dubte: la
bruixa és el seu crim”. Podem remuntar-nos fins a les sibil·les però la
bruixa medieval neix sobre tot a partir de les dones amb habilitats curatives:
elles coneixen les herbes medicinals que poden guarir o matar, que poden calmar
o encendre passions, que poden fer alterar la voluntat o apaivagar-la, en
definitiva, que poden dominar els homes i les altres dones segons els seus
interessos. Michelet posa molt èmfasi en els coneixements que les dones tenien
dels efectes de les plantes sobre el cos i la ment, coneixements que no tenien
els homes. Les solanàcies (plantes consoladores) entre les quals el jusquiam,
la belladona i moltes altres eren les més emprades per a filtres i
beuratges. Algunes de les afeccions tractades
amb les solanàcies eren també contagioses, com el mal de sant Vito. Per això és
tan fascinant el món de la bruixeria, pel que té de contagi en els tres vèrtexs
protagonistes: els que reclamen ser curats (malalts físics o mentals), els que
tracten els malalts (les bruixes) i els que acusen i persegueixen a qui ha
gosat practicar la bruixeria (delators i còmplices, jutges, Església...). “Al segles XIV l’Església declara que si la
dona s’atreveix a guarir sense haver
estudiat, és una bruixa i ha de morir.”
Un dels aspectes més rellevants
de la història de la bruixeria, segons el meu punt de vista, és el contagi
entre bruixes, pel que fa a les habilitats màgiques, i el contagi entre
delators, pel que fa a la voluntat destructiva. La delació es fa viral i arrossega
a qualsevol que s’oposi als nostres desitjos. L’odi, l’enveja, l’amor, la
rivalitat, qualsevol sentiment contrariat serveix per acusar algú de bruixeria,
i un cop llançada l’acusació, la resta va sola. Les bruixes són solidàries fins
que entreveuen la possibilitat de salvar-se acusant-ne una altra. Defalleixen
davant la tortura i cauen extenuades per les múltiples varietats d’inflingir
sofriment ideades per la Inquisició o pels jutges civils, tot i que al final Colbert,
minstre de Lluís XIV, va prohibir acceptar les acusacions de bruixeria.
Michelet atribueix a la gana alguns dels trastorn psicològics
que sofrien les dones. Diu “ la teca molt
magra d’aquests temps deu fer persones estilitzades, però amb una vida
fràgil... Són roses pàl·lides que no tenen sinó nervis. D’aquí havia de sorgir
més tard la dansa epilèptica del segle XIV. Ara, cap al segle XII, aquest
estat de mig dejuni suposa dues debilitats: de nit, el somnambulisme, i de dia,
la il·lusió, el somieig i la llàgrima fàcil”. És a dir, explicacions
racionals a comportaments sobrenaturals, com eren els que presentaven moltes de
les dones que es donaven cita al sàbat, si hem de creure els documents
consultats que narren escenes de
reunions de bruixes amb Satanàs. Volaven, es retorçaven, s’enfilaven,
s’aparellaven tots amb totes, realment o imaginària, és a dir, feien festa
grossa! En aquest llibre trobem com a novetat (que jo sàpiga) les primeres
reflexions sobre la relació entre malalties neurològiques i bruixeria, quan
parla de l’epilèpsia com una possible causa de comportaments considerats
sobrenaturals i, per tant, subjectes a heretgia i condemnables. Aquesta relació
la veurem també a la pel·lícula de la que parlaré més endavant, Haxan,
una obra mestra de 1922 del danès Benjamin Christensen, que també ho relaciona
amb la histèria.
De la pràctica de la medicina
popular es passarà al sàbat, reunions de bruixes on convidaven el diable i amb
el qual tenien comerç carnal. Les descripcions dels sàbats que tenim, segons
Michelet, daten del regnat d’Enric IV (1589-1610). A partir de les descripcions
fetes pel jutge de Bordeus Pierre de Lancre que va realitzar una caça de
bruixes massiva el 1609 Michelet explica algunes de les pràctiques habituals
als sàbats. Segons aquest Satanàs inspira la doctrina de l’incest que en
aquells temps abastava un radi molt més ampli que actualment, com cunyades i
cosins llunyans.
Segons diu Michelet, al segle
XVII, “gràcies a Kepler i a Galileu, a Descartes i a Newton, s’estableix d’una
manera triomfal el dogma raonable, la fe en la immutabilitat de les lleis de la
natura. El miracle ja no gosa aparèixer o,si ho fa, el xiulen.” Això deuria
ser a França, que en qüestions de racionalitat ens donen vint voltes, perquè a
Espanya crec que la Inquisició va actuar fins a les Corts de Cadis, que la va
abolir.
He perdut el compte de la
quantitat de dones bruixes que van ser cremades al llarg dels segles, són
milers, i no se n’escapen ni els catòlics ni els protestants, tots dos tenen el
mèrit d’haver enviat a la foguera una gran quantitat de dones a la major part
de països europeus, i no diguem a Espanya, que devem tenir el rècord Guinness
absolut. L’enfocament del llibre de Michelet no és el d’un manual d’història
sinó el d’una obra reflexiva que intenta trobar explicacions racionals a pràctiques
irracionals o sobrenaturals, que van tenir a la dona com a protagonista
absoluta durant l’Edat Mitjana i fins ben entrat el segle XVII. Bé per
Michelet, laic, anticlerical i feminista!
**************************
“Quan l’home s’enfronta a l’incomprensible l’explicació és sempre la
bruixeria i els esperits del mal”. B. Christensen, Haxan.
En fi, avui m’he passat una mica
de la ratlla amb l’extensió d’aquest text, però m’ha semblat interessant
compartir amb els lectors la visió sobre la bruixeria des del punt de vista del
racionalisme. Si bé actualment ningú creu en bruixes, sí que es desencadenen
caces de bruixes al més genuí estil medieval, acusant sense fonaments,
anatemitzant, posant el contrari en el sac del que és censurable i al propi en
el del que no admet discussió. Una actitud fortament irracional. Ens calen
alguns Voltaires que facin de la tolerància, i no de l’odi i l’anatema, un
valor universal a practicar en la nostra vida de cada dia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari