Anunciava l’últim dia la meva
voluntat de trobar un tema alegre, però no ha estat així. En canvi, mentre
llegia un llibre a la cala Viola, m’han vingut al cap una sèrie d’idees
inspirades en l’argument i la psicologia dels personatges de la novel·la que
llegia. Es tracta de La desheredada,
de Galdós, que vaig seleccionar com a lectura per rendir-li homenatge en el
centenari de la seva mort. Què té La
desheredada que em porti a reflexionar sobre la passió i la bogeria?
Isidora, la protagonista, té una percepció de la realitat absolutament sotmesa
a la seva fantasia. Des de petita li han fet creure que és la neta natural
d’una marquesa i ella només viu per fer que se li reconegui aquest llinatge. La
seva capacitat per imaginar el futur, per viure en el seu cap situacions que no
es donaran mai, la fa aparèixer com una persona apassionada que es mou per
convicció i no pel desig de riquesa o de luxe. Simplement vol que se li
restitueixi el que ella creu que li han negat. Però no voler, o no poder,
reconèixer la realitat només la pot portar al desastre, i anirà caient en
situacions progressivament sòrdides fins a perdre el control de la seva ment i
endinsar-se en una degradació moral irreversible.
Per què em sembla aquest tema
mereixedor d’un comentari? És un tema extrapolable a l’actualitat? Es normal
apassionar-se per coses que no podem aconseguir? Prendre els desitjos per
realitats no és només un lema del maig francès. He anat repassant en la meva
memòria exemples literaris de la ruptura entre realitat i percepció, i n’he
trobat uns quants. I tots els que he trobat han acabat malament, considerats
bojos (o boges, perquè gairebé sempre són dones) i abocats al suïcidi. És el
que ens espera quan ens adonem que allò que havíem imaginat no arribarà mai? És
l’única sortida? Suïcidi o bogeria, no és el mateix?
Si repassem la Història trobem un
cas real que de petits ens van presentar d’una manera i després hem vist que
ens donaven gat per llebre. Qui va ser Juana
la Loca i per què es va tornar boja? Estava realment boja o va ser una
excusa per apartar-la del poder i prendre-li els drets successoris que tenia?
El que sabem ara és que l’amor apassionat o fins i tot malaltís pel seu marit Felipe el Hermoso no va ser correspost
segons les seves expectatives i que això la va trastornar. Un cas real
d’esperar més del que podem obtenir, barrejat amb les intrigues polítiques de
la cort castellana i flamenca. En aquest cas la reclusió va ser el càstig a la
passió. Potser que ens ho pensem abans d’enamorar-nos...
Un altre cas real i també per
amor és el de Camille Claudel. Ajudant i col·laboradora de Rodin durant molts
anys, amant apassionada de l’escultor, no solament va haver de renunciar al seu
amor sinó també a l’escultura, empesa a la bogeria per no saber avaluar la
realitat: Rodin estava casat, no pensava divorciar-se i no comptava amb ella
com a col·laboradora perpètua. A més, Camille Claudel tenia un germà molt
benpensant que la va confinar en un sanatori fins a la seva mort, desoint repetidament
els seus precs d’alliberar-la d’aquella presó.
Trobem molts casos de personatges
literaris que s’han fet unes il·lusions o s’han imaginat una realitat que no
els ha estat donada i, en comprovar-ho i convèncer-se que la seva veritat i la
dels altres no coincidia, han decidit posar fi a la seva vida. Tal és el cas de
Madame Bovary, joveneta de províncies
educada per unes monges, amb el cap ple de fantasies que ha tret de les
múltiples novel·les romàntiques que ha llegit, i que topa amb la crua realitat
d’un marit pusil·lànime, sense ambicions, amb un nul interès pel sexe i sense
cap atractiu. Anar d’un amant a un altre tampoc no la satisfà, cap d’ells la
raptarà i se l’endurà a un país llunyà per viure una història d’amor
apassionada. Més aviat al contrari. Ofegada pels deutes, decebuda pels seus
amants, l’única sortida és un grapat d’arsènic.
Un cas semblant és el d’Anna Karenina. Atrapada en un matrimoni
convencional amb un noble rus, s’enamora perdudament d’un oficial de l’exèrcit
amb el qual fuig, abandonant el seu fill, per viure una vida que espera plena
de felicitat. Però la realitat s’encarrega de contradir-la, aquell amor ja no
és tan apassionat, la caiguda moral davant una societat que no tolera el
llibertinatge no li facilita les coses, la relació es va degradant fins que no
li queda altre sortida que tirar-se sota les rodes del tren.
Aquests suïcidis són un acte de
lucidesa o de bogeria? Podem considerar la bogeria com un estat de màxima
alienació o de màxima lucidesa? Es difícil de dir. El que és evident és que
tant per a Flaubert com per a Tolstoi les seves heroïnes no tenien altra
sortida.
Gustav von Aschenbach, un altre personatge a qui la passió
desbordant arrossega cap a la mort, única sortida quan la passió no es pot
consumar. Escriptor d’edat madura, que
passa una temporada a Venècia cercant inspiració per a la seva obra topa, al
Lido, amb un jovenet d’una bellesa extraordinària. No sabent si el que l’empeny
a la contemplació d’aquell jove és la seva bellesa o un enamorament prohibit,
decideix no abandonar la ciutat malgrat l’amenaça del còlera per tal de seguir
contemplant l’objecte de la seva passió. I com era d’esperar, la mort s’apodera
finalment de l’escriptor.
Podria encara buscar més exemples
literaris de com la passió ens porta a
idealitzar la realitat i de com la decepció ens porta a fugir de la realitat,
sigui amb la bogeria (Lucia di Lammermoor)
o amb el suïcidi (Werther). La passió
com a desequilibri i degradació ha estat un tema literari recurrent, i
m’atreviria a dir que si tantes vegades ens hem lliurat a la lectura de
novel·les amb aquesta temàtica és perquè tots i cada un de nosaltres, al menys
els que llegim novel·les, tenim un racó apassionat no satisfet, anhelem un
moment de bogeria en què un caballero
andante ens transporti al setè cel, encara que només sigui per uns moments.
La diferència entre nosaltres i Emma Bovary és que quan acabem la novel·la
tornem a la realitat, feta de petites (o grans) decepcions però també de petits
(però mai grans) plaers.
Quan em refereixo a les
decepcions no parlo únicament de passions amoroses no correspostes, o
insatisfactòries, o inexistents però desitjades, no, parlo també de passions
que hem dipositat sobre projectes que no s’han realitzat o que han resultat ben
diferents de com els havíem imaginat: un viatge frustrat que ens havia despertat
moltes expectatives, unes vacances idíl·liques que no ho seran, unes relacions
que no van pel camí que voldríem, un futur immediat incert per culpa del coronavirus,
moltes, moltes petites frustracions que juntes ens posen en la disjuntiva de
tirar pel camí de la bogeria o de retornar al camí tan conegut de l’acceptació
i el conformisme. Segurament dependrà dels recursos emocionals que cadascú
tingui, però literàriament parlant, el recurs a la bogeria, a la no acceptació
o no reconeixement de la realitat, a la fugida endavant et porti on et porti,
és molt més atractiva que l'acceptació de la veritat.
Aquestes reflexions em feia des
de cala Viola, veient com la pobra Isidora perdia la raó de mica en mica en
constatar la impossibilitat del reconeixement del seu imaginari llinatge noble.
Anys de lluitar per un objectiu que no assolirà mai, anys de perdre la mesura
de la realitat en favor d’una fantasia desbordant, anys de consumir-se
inútilment en un pendent de degradació moral i física... Encara que en un
moment donat diu que “...es forzoso
amoldarse a las circunstacias, y templar el alma en las adversidades...”
això no la farà reaccionar i acabarà en el que es pot considerar un suïcidi
moral.
Flaubert deia, defensant-se de
les acusacions d’immoralitat que li van fer arran de la publicació de la seva
novel·la, Madame Bovary c’est moi.
Tots (o totes?) som una mica Emma Bovary, en algun moment de les nostres vides,
i només la capacitat d’apreciar totes aquelles coses positives que ens han
estat donades ens evita de prendre el camí cap a la destrucció. La literatura
reflecteix la realitat, i moltes vegades molt millor que la ciència. És per
això que no em cansaré mai de llegir, encara que els meus pensaments no
transitin per autopistes ben asfaltades sinó per camins tortuosos i plens
d’entrebancs. Són els camins que, quan arribes al final, et donen més
satisfaccions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari