Per a aquells que
dubten que la inspiració m’arriba de qualsevol manera, avui en tornaré a donar
una mostra. Surto a caminar amb els auriculars que em van regalar pel meu
aniversari i com que les ràdios eren superavorrides decideixo connectar-me a
l’Spotify. Hi tinc diverses carpetes, classificades per temes com, per exemple,
“clàssica”, “chanson”, “guateques”, “òperes”, “balls populars”, etc.... Però
avui he anat a la que diu “favoritos”. En aquesta carpeta hi tinc cançons de
tota mena que en algun moment m’han vingut ganes de sentir i les he posat en
aquest calaix de sastre. La primera que ha sonat és Sheila, de Tommy Roe. Algú la coneix? Us sona? Heu de tenir al menys 65 anys perquè representi
alguna cosa en la vostra vida, la cançó és del 1962. Doncs bé, després de
sentir-la i veient el que anava venint al darrere he pensat fer una entrada
musical al blog. Triaré algunes de les cançons, buscaré a youtube el vídeo
corresponent i us les aniré comentant. No penso ser pesada perquè les meves
nostàlgies no són les vostres, però com que algunes les heu compartit amb mi,
potser us farà gràcia. Al costat de la Sheila hi ha un Play Bach, o sigui que
ja podeu veure la falta de criteri que hi ha en la confecció de la carpeta.
En quin moment van
arribar aquestes cançons a la carpeta “favoritos” no ho sé, fa molt anys que
tinc Spotify i no sabria dir-ho. Les comentaré per un cert ordre cronològic,
que no és el que tenen a la carpeta, però això em servirà també per veure si
els meus gustos musicals han anat de mal en pitjor o si puc salvar la meva
dignitat (entremig m’ha sortit la Camisa
negra, de Juanes. Shame on me!
Tot i que és marxosa...). Abans de fer la selecció hauré de comprovar que n’hi
hagi una versió a youtube per poder-vos-la oferir.
Comencem. La més
antiga és, efectivament, Sheila. Però
abans en voldria fer constar una d’un disc que em van regalar del Paul Anka
abans de tenir edat d’anar a les festetes. L’associo a un tebeo d’una
col·lecció que es deia Claro de Luna,
i que desenvolupava una història en vinyetes relacionada amb la lletra d’una
cançó de moda. Aquesta cançó era You are
my destiny. Les meves fantasies, amb aquella música, volaven fins a les més
altes esferes. Després s’estampaven contra terra, en la dura realitat.
I ara, sí, Aquí
teniu la Sheila, de Tommy Roe, 1962.
Encara anava a
l’escola, i tot i que no és una cançó ballable, alguna companya la deuria tenir
en disc de 45 r.p.m. perquè les imatges que em venen a la memòria són les del
Virtèlia.
L’últim any de batxillerat solíem muntar unes
festes en un local que li dèiem El Torreón, que no era més que un annex al
terrat del pis d’un company de l’escola, a la Diagonal. Les cançons que més ens
agradava ballar, perquè eren les que podies ballar arrambant, eren Sag Warum, Only you, Smoke gets in your eyes
i J’entends siffler le train. Aquesta última era una adaptació de Five hundred miles, de Peter, Paul and Mary.
En aquell moment l’anglès no era una llengua que ens fos propera, en canvi el
francès, sí. També eren adaptacions de cançons anglosaxones moltes cançons de
la Sylvie Vartan o del Johnny Halliday.
En lloc de sentir
la versió de Richard Anthony us proposo la de Peter, Paul and Mary, que forma
part de la banda sonora d’una pel·lícula estupenda i que us recomano moltíssim:
Inside Llewyn Davis, dels germans
Coen. La trobareu a zoowoman.
Després ve una
cançó que ja té una mica més d’història romàntica. Me la van fer sentir en un
jukebox a París, l’estiu del 64. És una cançó instrumental, dels Indios
Tabajaras, i que es diu Maria Elena.
La vam escoltar junts unes quantes vegades i, com no podia ser d’altra manera,
sentir-la evoca aquells moments. Aquí la teniu.
Arriba l’època de
la Universitat i les copes i altres frivolitats al Pub Tuset. No sé d’on trèiem
els diners per pagar les consumicions, però hi anàvem sovint i la música era
també, sovint, la mateixa. Una de les cançons que posaven gairebé cada vegada
que hi anava era Tramp, d’Otis
Redding i Carla Thomas. Sonava també moltes vegades
Sitting on the dock of the bay, del mateix Otis Redding. Aquí teniu Tramp.
Si algú freqüentava el Pub Tuset, segur que la recordarà.
Després va venir l’època una mica més compromesa de la militància política, la qual cosa no vol dir que deixés de divertir-me tant com pogués, tenint compte de no facilitar a la brigada político-social cap pista que ens pogués perjudicar. Si la BPS hagués estat una mica més espavilada, hauria fet unes ràtzies al Jazz Colon els dissabtes a la nit que hauria desmantellat la meitat de la direcció de Bandera Roja i una bona part del front de barris, de mestres i d’universitat. Però això no va passar, i tot l’any 69 i potser també el 70 o 71 vam trobar-nos una bona colla a baix de tot de la Rambla, els dissabtes a la nit, per ballar amb cançons de Machín, de Nat King Cole i altres cantants similars. Aquí teniu un exemple de Camarera de mi amor, versió Antonio Machín.
I com no podia ser
menys, també el rock and roll Shook up,
d’Elvis Presley, en versió de la Plateria, titulat Estremécete. Alguns ja sabeu que era el rock and roll que sempre em
feia saltar de la cadira cada vegada que sonava en alguna festa. La versió de la Plateria és posterior a l'època del Jazz Colon.
Els anys van anar
passant, vam acabar les carreres, ens vam posar a treballar, vam tenir fills
però el ball va estar sempre present a les nostres vides. Els estius, a Menorca, en les múltiples
festes que vam organitzar al pati de casa, sonaven cançons ballables fins que
la guàrdia urbana ens feia tancar la barraca a les tantes de la matinada, amb
l’amenaça d’una multa per les queixes dels veïns. Una de les cançons més
frívoles que recordo és la que he trobat a la llista de l’Spotify: Dolce Vita, de Ryan Paris. Aquí la
teniu:
Un altre punt de
trobada festiva eren els sopars del Molí de Tramuntana, quan el Xavier ens
acollia a la seva magnífica era per veure les llàgrimes de Sant Llorenç, gaudir
de la companyia dels amics i ballar fins que el cor ens digués prou. Una de les
danses que van quedar immortalitzades amb les fotos del Joan Alemany va ser el Hassaposerviko. Us l’estalvio, perquè no
he trobat la versió que vam ballar allà. En canvi, ofereixo una altra cançó,
també molt ballada en aquells sopars, que a més em serveix per rendir un
homenatge pòstum a Pau Donés. Es tracta de La
flaca, de Jarabe de Palo. Quina gran pèrdua ha estat la desaparició de Pau
Donés!
Altres pretextos
per muntar saraus han estat els aniversaris dels amics, que sempre acabaven en
ballaruca. I dic acabaven perquè darrerament tots ja tenim una edat en què això
del ball ens ve una mica a contrapèl. Aquí entrarien cançons com el Waka Waka, de Shakira, una horterada
plena de ritme per celebrar el mundial de Sud-àfrica i que donava molta marxa.
O com Devórame otra vez, de Lalo
Rodríguez, o la Lambada, que et
permetia arrambar a fons, ficant la cama entre les cames del company.
Aquí teniu el
Waka-Waka, amb Shakira!
I per acabar vull
fer un raconet a les cançons que he ballat als tallers de Danses d’arreu del
món, al Centre Artesà Tradicionàrius (CAT), i que m’han permès conèixer altres
ritmes, altres passos i altra gent, perquè he de dir que no tenia qui m’hi
acompanyés! Cançons que avui, quan he sentit a l’Spotify, m’han fet canviar el
ritme de la caminada i m’he trobat esperant en un semàfor i ballant el Tzadik Katamar, o bé seguint el ritme
del Larraburu al mig del carrer, amb
les erdizkas, els yautzis i tots els altres passos. Us poso només dos exemples.
Tzadik Katamar és una cançó
d’Israel, que es balla en rotllana i que tots els que freqüenten els cursos de
balls populars coneixen perfectament. És una música molt dolça i molt ritmada,
es balla donant-se les mans , que pugen o baixen segons el pas que s’està
executant. Aquí la teniu.
L’altra, és una
dansa del País Basc. El pas bàsic es diu erdizka,
que se sol presentar en grups de quatre (erdizka
lauetan). Es balla en rotllana, separats els uns dels altres, es canvia de
direcció constantment, i té passos senzills i d’altres de complicats.
Normalment hi ha algú de l’orquestra que indica quin pas s’ha de fer: erdizka,
yautzi, dobla, ezker, eskuin, etc. Les músiques solen ser molt maques i un cop
et saps els passos no és difícil. Es poden trobar tutorials a youtube.
I ara sí, per acabar,
em remeto a la nostàlgia total de la meva infància reproduint aquí la cançó del
Cola Cao. També la tenia a l’Spotify? NO!!! És que la nova versió, amb nova
lletra per imperatius de la correcció política, va ser enregistrada als estudis
de Manu Guix per la coral infantil de l’escola de música Xamfrà, que és on van
els meus nets, i que surten al vídeo que podreu veure aquí. O sigui que ja ho
sabeu: Hay cosas que nunca cambian, que
siempre seran igual, con leche cada mañana y con cacao natural...
Bé, aquí s’acaba el
meu recorregut nostàlgic musical. Espero que no em jutgeu amb massa rigor. Un
dia puc fer un recorregut per les obres de música clàssica o de jazz que també
m’emocionen. Però la veritat, mentre camino amb els auriculars la música
lleugera em dona més marxeta!.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari