Ha estat freqüent
en aquestes pàgines que hagi parlat de coincidències, casualitats o màgia. Tot
depèn amb quin grau de fantasia o d’il·lusió t’ho miris per atribuir-li una
categoria o una altra. L’últim dia vaig parlar de la música que escoltava a
l’Spotify quan caminava pel carrer intentant suplir amb aquestes llargues
excursions urbanes tot l’exercici que no vaig poder fer durant els dos primers
mesos de confinament. Aquella música era majoritàriament nostàlgica, fins i tot
la més recent; nostàlgia d’un passat o d’uns moments que van tenir una
significació per a mi i que per això vaig guardar les gravacions a la carpeta
de “favoritos”. Però l’últim dia no vaig parlar d’una cançó relativament recent
que, des del dia que la vaig sentir la vaig buscar al youtube, després a
l’Spotify, i la vaig guardar també a la mateixa carpeta. És la cançó que
apareix a la pel·lícula En cuerpo y alma,
d’Ildikó Enyedi (Hongria, 2017). La canta Laura Marling, de la que no conec res
més. I he de dir que m’he llegit la lletra vint vegades i no entenc què m’està
volent dir. Sé el que diu però no el que significa. Probablement la compositora
tenia al cap unes circumstàncies amoroses doloroses, però sembla que també té
una dimensió religiosa (parla de Oh, Lord, he laughed at my sins...). La cançó
es diu What he wrote, i us la poso
aquí perquè la pugueu escoltar.
Què té a veure
aquesta cançó amb la màgia i les abraçades? Doncs que la cançó m’ha portat a
tenir unes ganes incontrolables de tornar a veure la pel·lícula, i he anat a
internet a buscar-la. La podeu trobar a filmin.es,
a zoowoman.website i a youtube. Me la
miro i quan arribo al final torno una miqueta enrere per tornar a sentir la
cançó. La pel·lícula no té música extradiegètica, tota la que té està vinculada
a l’argument. La protagonista, una jove doctora que treballa com a inspectora
sanitària en un escorxador, té un greu trastorn des de la infància: no suporta
que la toquin. Treballa apartada dels altres empleats de l’escorxador i només
es relaciona amb el director financer, que també porta molts anys sense
relacionar-se emocionalment amb ningú. Gràcies a una investigació de la policia
pel robatori d’un producte descobreixen que tots dos tenen exactament el mateix
somni, una nit darrere l’altra. Això fa que es vulguin acostar i descobrir com
viu l’altre aquest mateix somni. A partir d’aquí la noia intentarà ser “com les
altres”, i s’informa de com es fa per seduir, com s’actua al llit, quina música
li pot servir per desinhibir-se, i és en una botiga de discs on, buscant
cançons d’amor, troba el disc de Laura Marling.
No havia acabat
encara de sentir per enèsima vegada la cançó que em poso a llegir el diari i hi
trobo un article titulat ”El dol per les
abraçades”, del psicoanalista José R. Ubieto, a La Vanguardia del dilluns,
15. És el dol per totes les abraçades que no ens hem pogut fer tots aquests
mesos i que sembla que tardarem a poder-nos fer amb normalitat. Per què ens
semblen tan importants les abraçades? Ubieto diu que és probablement perquè
suplim amb el gest el que no sabem o no podem dir amb les paraules. Al tercer
paràgraf de l’article parla de Lacan, i dona una explicació lacaniana del per
què de la necessitat d’abraçar-se, de tocar-se, d’entrar en contacte físic amb
l’altre. A mi particularment les raons em són igual, en tinc prou amb constatar
que és veritat, que tots aquests mesos sense tocar ningú de manera afectiva han
creat un malestar enorme. I no és que jo sigui molt donada a les expressions a
través del contacte físic; no m’agraden els petons de cortesia, però m’encanten
els petons afectuosos, el contacte dels llavis amb la pell dels meus nets, fer
pessigolles amb el nas, peterrots a les cuixetes o a la panxa, i, sobre tot,
“les abraçades que trenquen els ossets”, com deia l’àvia Laura. Per als que
vivim sols i hem tingut lluny durant mesos els familiars que voldríem abraçar
és un nou calvari que ens diguin que encara tardarem a poder fer-ho amb
normalitat. Per això m’ha semblat pertinent relacionar la pel·lícula En cuerpo y alma amb la reflexió de
l’autor de l’article. El personatge femení és tan vulnerable, se’l veu tan
allunyat de la “normalitat” que estàs desitjant que es curi d’una vegada i
sigui capaç de gaudir del tacte. I la cura que li suggereix el seu terapeuta
comença per aprendre a tocar-se la cara, el cos, els objectes de l’entorn, el
puré de patates...
Us facilito
l’enllaç amb el tràiler perquè veieu una mica de què va.
Tornant a l’article
de La Vanguardia, l’autor explica que hi ha una pàgina web de contactes que no
té com a objectiu trobar parella per al sexe o per a la convivència (com
Tinder), sinó simplement per al contacte físic, per arraulir-se al costat d’un
altre sense cap altra pretensió. Gent solitària que busca companyia. Sembla ser
que els usuaris d’aquesta aplicació, que es diu Cuddle, són gent jove, res de iaios i iaies de la tercera edat que
ja no estan per fantasies. No sé si aquesta solució del Cuddle és gaire adequada per als mediterranis, jo la trobo una mica
rara, però com a exemple que l’home, i la dona, necessiten el contacte físic
per al seu benestar emocional és bastant il·lustrativa.
Mentrestant
passarem el dol que ens espera de la millor manera possible, amb la paraula,
amb la rialla, amb les emocions i les il·lusions que malgrat el panorama que
tenim davant, hem de mantenir fins al final. I si podem tocar una miqueta,
millor!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari