Passa al contingut principal

LES ABRAÇADES SÓN IMPORTANTS


Ha estat freqüent en aquestes pàgines que hagi parlat de coincidències, casualitats o màgia. Tot depèn amb quin grau de fantasia o d’il·lusió t’ho miris per atribuir-li una categoria o una altra. L’últim dia vaig parlar de la música que escoltava a l’Spotify quan caminava pel carrer intentant suplir amb aquestes llargues excursions urbanes tot l’exercici que no vaig poder fer durant els dos primers mesos de confinament. Aquella música era majoritàriament nostàlgica, fins i tot la més recent; nostàlgia d’un passat o d’uns moments que van tenir una significació per a mi i que per això vaig guardar les gravacions a la carpeta de “favoritos”. Però l’últim dia no vaig parlar d’una cançó relativament recent que, des del dia que la vaig sentir la vaig buscar al youtube, després a l’Spotify, i la vaig guardar també a la mateixa carpeta. És la cançó que apareix a la pel·lícula En cuerpo y alma, d’Ildikó Enyedi (Hongria, 2017). La canta Laura Marling, de la que no conec res més. I he de dir que m’he llegit la lletra vint vegades i no entenc què m’està volent dir. Sé el que diu però no el que significa. Probablement la compositora tenia al cap unes circumstàncies amoroses doloroses, però sembla que també té una dimensió religiosa (parla de Oh, Lord, he laughed at my sins...). La cançó es diu What he wrote, i us la poso aquí perquè la pugueu escoltar.

Què té a veure aquesta cançó amb la màgia i les abraçades? Doncs que la cançó m’ha portat a tenir unes ganes incontrolables de tornar a veure la pel·lícula, i he anat a internet a buscar-la. La podeu trobar a filmin.es, a zoowoman.website i a youtube. Me la miro i quan arribo al final torno una miqueta enrere per tornar a sentir la cançó. La pel·lícula no té música extradiegètica, tota la que té està vinculada a l’argument. La protagonista, una jove doctora que treballa com a inspectora sanitària en un escorxador, té un greu trastorn des de la infància: no suporta que la toquin. Treballa apartada dels altres empleats de l’escorxador i només es relaciona amb el director financer, que també porta molts anys sense relacionar-se emocionalment amb ningú. Gràcies a una investigació de la policia pel robatori d’un producte descobreixen que tots dos tenen exactament el mateix somni, una nit darrere l’altra. Això fa que es vulguin acostar i descobrir com viu l’altre aquest mateix somni. A partir d’aquí la noia intentarà ser “com les altres”, i s’informa de com es fa per seduir, com s’actua al llit, quina música li pot servir per desinhibir-se, i és en una botiga de discs on, buscant cançons d’amor, troba el disc de Laura Marling.
No havia acabat encara de sentir per enèsima vegada la cançó que em poso a llegir el diari i hi trobo un article titulat ”El dol per les abraçades”, del psicoanalista José R. Ubieto, a La Vanguardia del dilluns, 15. És el dol per totes les abraçades que no ens hem pogut fer tots aquests mesos i que sembla que tardarem a poder-nos fer amb normalitat. Per què ens semblen tan importants les abraçades? Ubieto diu que és probablement perquè suplim amb el gest el que no sabem o no podem dir amb les paraules. Al tercer paràgraf de l’article parla de Lacan, i dona una explicació lacaniana del per què de la necessitat d’abraçar-se, de tocar-se, d’entrar en contacte físic amb l’altre. A mi particularment les raons em són igual, en tinc prou amb constatar que és veritat, que tots aquests mesos sense tocar ningú de manera afectiva han creat un malestar enorme. I no és que jo sigui molt donada a les expressions a través del contacte físic; no m’agraden els petons de cortesia, però m’encanten els petons afectuosos, el contacte dels llavis amb la pell dels meus nets, fer pessigolles amb el nas, peterrots a les cuixetes o a la panxa, i, sobre tot, “les abraçades que trenquen els ossets”, com deia l’àvia Laura. Per als que vivim sols i hem tingut lluny durant mesos els familiars que voldríem abraçar és un nou calvari que ens diguin que encara tardarem a poder fer-ho amb normalitat. Per això m’ha semblat pertinent relacionar la pel·lícula En cuerpo y alma amb la reflexió de l’autor de l’article. El personatge femení és tan vulnerable, se’l veu tan allunyat de la “normalitat” que estàs desitjant que es curi d’una vegada i sigui capaç de gaudir del tacte. I la cura que li suggereix el seu terapeuta comença per aprendre a tocar-se la cara, el cos, els objectes de l’entorn, el puré de patates...
Us facilito l’enllaç amb el tràiler perquè veieu una mica de què va.

Tornant a l’article de La Vanguardia, l’autor explica que hi ha una pàgina web de contactes que no té com a objectiu trobar parella per al sexe o per a la convivència (com Tinder), sinó simplement per al contacte físic, per arraulir-se al costat d’un altre sense cap altra pretensió. Gent solitària que busca companyia. Sembla ser que els usuaris d’aquesta aplicació, que es diu Cuddle, són gent jove, res de iaios i iaies de la tercera edat que ja no estan per fantasies. No sé si aquesta solució del Cuddle és gaire adequada per als mediterranis, jo la trobo una mica rara, però com a exemple que l’home, i la dona, necessiten el contacte físic per al seu benestar emocional és bastant il·lustrativa.
Mentrestant passarem el dol que ens espera de la millor manera possible, amb la paraula, amb la rialla, amb les emocions i les il·lusions que malgrat el panorama que tenim davant, hem de mantenir fins al final. I si podem tocar una miqueta, millor!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...