La Maison és el títol d’un
llibre que un amic em va regalar recentment, i que per la seva singularitat m’ha
semblat interessant dedicar-li una entrada en aquest blog.
El llibre parla
dels dos anys que la seva autora, Emma Becker, va passar en un bordell de
Berlín amb la intenció de conèixer la prostitució des de dins i poder-ne fer un
document des del punt de vista d’una periodista. No ho va fer empesa per la
necessitat ni per la curiositat, sinó per la voluntat de portar testimoni sobre
una realitat que o bé és contemplada des d’una perspectiva hipòcritament
moralitzant o marcadament viciosa.
S’ha dit moltes
vegades que la prostitució és l’ofici més antic del món, i malgrat la
consideració que ha rebut sempre com a ofici immoral i sòrdid, això no li ha
tret que al mateix temps fos considerat com a romàntic. La literatura i l’art estan plens d’exemples
de prostitutes que han protagonitzat històries del caire més variat, des de les
alegres putes de La Maison Tellier, de
Maupassat, o de Pantaleón y las visitadoras,
de Vargas Llosa, fins a la desgraciada Marguerite Gautier, La Dama de les Camèlies, que renuncia a l’amor de la seva vida per
acabar morint tuberculosa. Després tenim les prostitutes que no tenen res de
romàntic, les que la seva ambició i falta d’escrúpols porta a la ruïna pròpia i
de qui les envolta, com la Nana, de
Zola o la Lulú, la prostituta amoral
creada per Alban Berg, que fins i tot després de provocar la mort d’alguns
dels seus amants no té consciència de la pròpia perversitat, i que acabarà assassinada
per Jack l’Esbudellador. També tenim les prostitutes que havent exercit alguns
anys com a demi-mondaines són rescatades
per algun noble cavaller adinerat que les integra a la societat benpensant i
són acceptades malgrat el rebuig inicial que causa pel fet de barrejar-se amb
una classe inferior. Tal és el cas d’Odette de Crécy, l’amor de Swan al primer
volum de la Recherche, de Proust.
Voldria remuntar-me
a un punt no gaire llunyà per parlar del que va ser probablement la primera
vegada que em plantejava l’existència del món de la prostitució, i va ser amb
la publicació el 1964 del llibre de Camilo José Cela i Joan Colom titulat Izas, Rabizas y Colipoterras. Era un
llibre de l’editorial Lumen que Joan Colom havia il·lustrat amb les fotografies
que havia pres d’amagat al barri xino de Barcelona. Fotografies espontànies de
prostitutes, clients, veïns i tota mena de gent que circulava pels carrers del
barri que ara en diem El Raval. Aquell llibre va fer furor perquè desafiava les
lleis de la censura i va ser possible perquè Cela era amic directe del ministre
Fraga Iribarne i es va saltar tos els protocols intermedis. Tres anys més tard,
Pieyre de Mandiargues va immortalitzar el barri a la novel·la La Marge (1967), que va estar prohibida
durant el franquisme.
La prostitució,
doncs, ha estat un tema recurrent en la literatura, però la gent benpensant,
malgrat gaudir d’aquests personatges marginals, els ha negat sempre la carta de
ciutadania. No als personatges literaris, evidentment, sinó a les prostitutes
de debò. Se les ha considerat com uns éssers immorals i els clients
com uns viciosos. I malgrat que si mirem les fotos de Colom i donem una volta
pel carrer Robador veiem una clara diferència entre abans i ara, els drets de
les putes no han millorat gaire.
L’any 2010 la
Conselleria de Justícia encapçalada per Montserrat Tura va elaborar un projecte
de llei per regular l’activitat dels prostíbuls amb la intenció de protegir les
treballadores del sexe davant l’explotació i el proxenetisme. Però va topar amb
el punt de vista que considerava que s’havia de regular l’exercici de la
prostitució a tot arreu i no només als bordells, i que això s’escapava de les
competències de la comunitat autònoma. El projecte de llei encara deu ser al
calaix, o a la paperera.
Actualment el tema
de la prostitució ja no és un tabú. Moltes pel·lícules l’han tractat banalitzant-la
(Pretty woman), o bé li han donat una
dimensió tràgica (Samaritan girl),
han intentat donar una visió realista (Princesas),
o directament psicoanalista (Belle de
jour).
Al festival de
Documentals de Barcelona es va presentar un film que vaig veure amb interès per
poder comparar-lo amb el llibre que avui comento. Es diu I am a sex worker, i està dirigit per Jorge Pérez i Daniela Reyes, entre altres. Intenta donar la
visió que el treball sexual és com qualsevol altre. S’anuncien per internet i no
dubten a dir que són treballadors sexuals quan els pregunten: tu a què et
dediques? Parlen d’algunes humiliacions que han hagut de patir en la pràctica
de l’ofici i no tenen problema en acceptar que ho fan per diners. “No estic
venent el meu cos, només ofereixo un servei”, aquest és el plantejament. Els
dos protagonistes, una noia i un noi gay , reivindiquen els seus drets com a
treballadors i que no se’ls estigmatitzi pel fet de dedicar-se a la
prostitució.
Buscant al google
informació sobre la prostitució he trobat alguns anuncis curiosos, mostra
inequívoca que aquesta activitat ja està a l’abast de tothom, siguis
treballador o client. Ho transcric tal qual perquè no té pèrdua.
Somos una de las agencias de putas de lujo mejor
valoradas a nivel nacional. Nuestras chicas escorts en Barcelona han decidido
ejercer libremente su actividad, son mujeres sofisticadas, apasionadas y
discretas.
Nuestros exclusivos servicios de ocio sexual están
dirigidos a sibaritas del sexo, aquí no se trata de echar un polvo rápido, sino
de vivir una experiencia única que desearás en todo momento repetir una y otra
vez.
Si te consideras un aventurero del sexo en todas sus
variantes, eres nuestro hombre.
Des del meu punt de
vista necessiten un corrector d’estil, però això és un altre tema.
Després d’aquest
preàmbul arribem al llibre que ens ocupa, però abans encara vull fer referència
a una pel·lícula que hi he relacionat, no només pel tema sinó també per la
manera absolutament glaçada amb què aborda aquest ofici. Es tracta de Vivre sa vie (1962), de Jean Luc Godard.
Que el cine de Godard no provoca cap emoció no és una novetat, i per aquest
motiu m’ha semblat pertinent comparar-la amb el llibre. La protagonista, Nana (es
diu igual que la prostituta de Zola), es veu obligada a prostituir-se per
sobreviure, i es posa a les ordres d’un proxeneta que la instrueix en el
coneixement de les lleis que la protegeixen i també en les seves obligacions de
cara als clients, les tarifes, els serveis que ha de prestar, els riscs d’un
embaràs, els llocs per on es pot passejar, i el rebuig que sentirà si pretén
prendre’s un cafè en un bar “normal”. Queda clar que el sexe és un intercanvi
comercial, sense cap erotisme.
I ja entrant
directament, ara sí, al llibre La Maison, el primer que em va cridar l’atenció
va ser la fredor amb què l’autora narrava les seves experiències. Abans d’acabar-lo
vaig veure a youtube un parell d’entrevistes on li preguntaven per què ho havia
fet. La raó era que s’havia traslladat a Berlín, allà la prostitució és legal i
el tema l’havia fascinat. Va ser una elecció personal, una activitat artística
i un compromís remunerat amb l’editorial.
A l’entrevista es planteja també si treballar en un bordell no va ser una
excusa per donar sortida als seus desitjos i fantasies, no només un recurs
literari. “Buscava respostes sobre el tema de la feminitat, és un treball d’instrospecció
més que una aproximació sociològica”. Una de les explicacions que dona al llibre és que “escriure sobre les
putes no és un caprici ni una fantasia, és una necessitat. Es el principi de
tot. S’hauria d’escriure sobre les putes abans de poder parlar de les dones, o
d’amor, de vida o de supervivència.”
El primer que cal
saber és que a Alemanya la prostitució és legal, que les prostitutes cotitzen a
la Seguretat Social i a Hisenda, que els prostíbuls estan obligats a fer les
declaracions fiscals que fa qualsevol empresa, i que les condicions laborals
depenen del que cada empresa pacti amb les seves pupil·les, dins del que és el
respecte al treballador. Hi ha tarifes establertes segons es vulgui penetració
amb un o dos orgasmes, petó a la boca, fel·lació o altre tipus de fantasies no
estipulades que cada noia pot pactar directament amb el client. Res no les obliga
a fer el que no volen. Elles cobren un percentatge sobre el preu del servei.
L’autora, que es va
posar el nom professional de Justine (en al·lusió al llibre del Marquès de Sade),
va treballar en dos prostíbuls. El primer, Le Manège, no li va agradar perquè l’ambient
era opressor i les Hausdamen (les Madames)
poc acollidores. Es va traslladar després a La Maison, i allà hi va exercir l’ofici
dos anys, fins que el bordell va tancar i totes les noies es van quedar al
carrer, amb gran desconsol de totes elles. El que explica Justine sobre les
condicions de treball i la relació amb les companyes fan venir ganes d’anar-hi
a treballar. Una altra cosa és que l’activitat et vingui de gust, però pel que
fa a l’ambient sembla que no hi havia a Berlín una casa de barrets més satisfactòria
que aquella.
Un dels aspectes
principals a ressaltar són les raons per les quals una es fa puta. La voluntat
d’Emma Becker és desdramatitzar la idea que les prostitutes estan empeses per
la misèria a exercir la professió. A Le Manège la major part de prostitutes
venien de l’Europa de l’Est, i ja exercien la prostitució al seu país. L’argument
del reclutador és que a Berlín “seràs tractada com una princesa... ningú no et
posarà les mans a sobre... cobraràs tants diners que no sabràs què
comprar-te...”. La prostitució als bordells encoratja la peresa, les noies
tenen més temps lliure, no es veuen obligades a buscar clients al carrer, feina
realment esgotadora. “No és necessari, per prostituir-se, estar acorralada per
la misèria, o completament pirada, o sexualment histèrica o afectivament
indefensa. N’hi ha prou d’estar fins al cap d’amunt de pencar per comprar només l’estrictament necessari.” “Per
descomptat que és menys tràgic ser a la Maison que al Lidl matant-se per un
salari ridícul”.
En algun moment
Becker introdueix un petit matis ideològic, com de crítica al capitalisme. Li
pregunta a un client de què treballa i ell respon: “Com tu, m’aprofito dels
diners dels altres!” Comentari d’ella: “agent
immobiliari, efectivament, heus aquí un ofici de paràsit que ultrapassa tots els
altres”.
La narració s’estén
sobre diversos aspectes de la vida al bordell: exemples de la litúrgia abans d’un
servei (rentar-se, preparar els condons, el lubrificant...). Exemples de
diferents tipologies de clients: el que vol dominar, el que vol ser dominat i
humiliat, el que no dona la talla, el que no les penetra però les fa gaudir amb
les seves habilitats manuals, el violent, el fetitxista, etc. I el que Justine valora per damunt de
tot, la solidaritat i bona relació entre les noies. En un moment afirma: “Això
no és una apologia de la prostitució. En tot cas és una apologia de la Maison,
de les dones que hi treballen, de la benvolença. No s’escriuen prou llibres
sobre la cura que la gent té dels seus semblants”. “I m’imagino que és natural
que una trentena de dones que viuen nues les unes contra les altres, reunides
pel simple fet d’haver nascut dones i ser pagades per això, puguin
considerar-se germanes”.
Fins aquí una
aproximació descriptiva del que explica el llibre. Tot molt fred, tot molt asèptic,
sense implicar-se emocionalment amb els clients, dels quals més aviat en fa
befa. Però el lector s’ha de preguntar forçosament quines implicacions
emocionals ha de tenir dedicar dos anys de la teva joventut a fer de puta quan
no en tens cap necessitat. En alguns moments baixos, després de patir unes
angines que la deixen indefensa, es planteja en quin punt es troba la seva
autoestima: “havia arribat al grau zero de l’autoestima que empeny l’home al suïcidi
o a parapetar-se davant de sèries repugnants que a penes es mira, farcit de
pensaments ombrívols”. Més endavant, un cop superada la debilitat de la
malaltia i un altre cop exercint l’ofici, confessa: “He passat dos anys pensant
que m’hauria d’haver sentit bruta, culpable, humiliada. He passat dos anys
preguntant-me d’on venia aquest aire alegre... potser pel fet de tenir tants
diners, d’haver viscut dos anys sense cap preocupació financera. L’única ombra
sobre la meva felicitat era l’absència de culpabilitat, fins i tot la
satisfacció de pensar que jo no era normal i no estava destinada a integrar-me
en la societat”.
L’últim capítol del
llibre adopta un to diferent, fins i tot poètic i molt més personal. Planteja
com hauria anat tot el que explica si ella hagués estat un home i, per tant, un
client. I proposa tota una sèrie de detalls eròtics, tendres, sincers, d’acostament
a les prostitutes, amb respecte però sense paternalisme. “Seria el biògraf
silenciós d’aquestes sacerdotesses del somni, que ho comprenen tot sense cap
paraula, que no menteixen mai excepte per ser-nos agradables.”
“No hi ha cap
noblesa al bordell, però s’hi troben veritats punyents com no se’n troben
enlloc més, testimonis i promeses de felicitat – i bé cal que algú en parli”.
Doncs bé, Emma
Becker n’ha parlat i ha donat un testimoni molt allunyat del que fins ara
havíem pogut veure, un testimoni
sorprenent pel fet que no ve d’una treballadora del sexe convencional, sinó d’algú
que ha volgut experimentar en primera persona les alegries o les misèries de
les prostitutes. En certa manera ha fet un treball semblant al de Günther Wallraff
fent-se passar per turc i suportant les
condicions laborals inhumanes i humiliants a què estaven sotmesos els
treballadors immigrants, però sense voluntat de denúncia. Les seves experiències les va explicar en el llibre Cap de turc (1985).
Després de llegir
aquest llibre em pregunto si la meva visió de la prostitució és la mateixa
que tenia abans i, sobre tot, si una altra prostitució és possible, vist que la
llibertat i la protecció que tenen les prostitutes alemanyes no té res a veure
amb la vida de les prostitutes que encara corren pel Raval, fent cantonades
estiu i hivern, a mercè dels que les vulguin maltractar, estafar, humiliar o,
simplement, follar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari