Un cop superada la
fase més greu de la pandèmia van sortint els efectes secundaris que els
sanitaris hauran d’abordar en els propers mesos, si no anys. Especialment els
sanitaris que tenen cura de la salut mental, així com els psicòlegs, els
educadors socials i altres professionals que hauran d’intentar revertir aquests
efectes si no volem que el resultat de la crisi sigui que tenim una població
trasbalsada, desorientada, desmotivada i bona per a res.
Les crisis globals
comporten efectes devastadors sobre la salut mental. Ja ho vam veure durant la
crisi que va començar el 2008 quan van augmentar significativament els usuaris
dels serveis de suport psicològic, tant per a adults com per a adolescents i
infants. En aquelles circumstàncies, perdre la feina, perdre l’habitatge, no
saber com omplir la nevera no eren problemes que es poguessin resoldre
individualment. Eren problemes estructurals amb arrels globals, però que es
podien abordar de maneres diferents, escanyant a la població o frenant els
interessos dels creditors, o sigui, dels bancs. La majoria de països van optar per beneficiar els bancs.
Islàndia, no, per exemple. I també se’n va sortir. Això vol dir que una altra
manera de fer les coses és possible.
Quan semblava que
la crisi del 2008 estava superada arriba
el coronavirus. I una altra vegada ho posa tot potes enlaire. Però aquesta
vegada ha estat sobtadament, i en dos mesos s’han perdut més llocs de treball
dels que hauríem pogut imaginar. A més, hi ha hagut un drama encara més gran,
que és el de les vides perdudes, i a sobre en unes circumstàncies horribles
d’aïllament i soledat. No és d’estranyar, per tant, que la salut mental d’una
bona part de la població se’n ressenti i comencin a aparèixer estudis
realitzats per diferents organismes donant dades de l’estat mental dels
ciutadans.
He tingut
coneixement d’un estudi elaborat per la facultat de Psicologia de la
Universitat Alberto Hurtado, de Xile. És una enquesta que mesura l’impacte de
l’aïllament social en la salut mental dels xilens. Segons les dades
facilitades, les emocions predominants entre els enquestats eren: la
preocupació (67%), l’ansietat (60%), la inquietud (41%), l’angoixa (41%) i els
problemes per dormir (40,6%). Si se separen els resultat per homes i dones ens
trobem que elles són més sensibles a aquestes emocions, excepte a la d’avorriment,
en què els homes se senten més afectats. (Serà perquè elles no tenen temps
d’avorrir-se si a més de teletraballar o cuidar-se dels fills també han de
cuidar-se de la casa?). En el moment de fer l’enquesta només portaven 16 dies
d’aïllament. La mostra es va fer sobre un total de 3976 persones, de les quals
un 79,7% eren dones, i un 82% tenien formació universitària. Un 39% dels
enquestats rebien suport psicològic o psiquiàtric al moment de respondre a
l’enquesta i 555 prenien medicació per a patologies relacionades amb
l’ansietat, la depressió i dificultats per a les relacions interpersonals. El
53% dels consultats creu que necessitarà ajuda psicològica després de la crisi
i, curiosament, consideren una opció interessant que aquesta teràpia sigui
virtual, és a dir, a distància.
Aquest estudi no
serveix per extrapolar, i pensar que la situació xilena és igual a la de la
resta del món, però sí que serveix per reflexionar. Potser els percentatges
seran diferents, però pel que ja sabem ara, les consultes online a gabinets de
suport psicològic han estat nombroses i constants. No sé exactament com han
gestionat la crisi a Xile, però ho deuen haver fet moderadament bé del moment
que no ha aparegut a la premsa com a model d’incompetència, com ha passat amb els
Estats Units o el Brasil. En canvi, sí que sabem per la premsa quins països ho
han fet marcadament bé, entre els quals hi ha sis països modèlics governats per
dones: Islàndia, Noruega, Alemanya, Finlàndia, Nova Zelanda i Taiwan. Els
quatre primers són països amb uns estàndards sanitaris de primera qualitat.
Però altres països més modestos, com Grècia o Portugal, també ho han fet bé i
tenien unes estructures sanitàries molt més febles. I una de les raons que em
semblen importants per jutjar la gestió de la crisi positivament és que els
governants d’aquests països han tingut el suport de la resta de forces
polítiques o, si més no, d’una gran majoria. No només han adoptat mesures
destinades a protegir la població i a frenar la pandèmia, sinó que ho han fet
amb consens i entesa amb els seus adversaris polítics. I això no té preu.
Un altre exemple
del que pot suposar per als ciutadans que els seus líders puguin ser valorats d’una
manera o de la contrària el tenim a Cuba. Cuba, un país amb feble economia, és
pioner en formació i assistència sanitària i un model per Amèrica llatina. I
pioner en la solidaritat amb els països que ho necessitin, no només amb els “bolivarians”.
Segons l’agència EFE, amb data 12 d’abril Cuba va enviar a Itàlia una segona
brigada de metges i infermers, després de la que ja havia enviat a finals de
març. En total 20 brigades, a 19 països, amb 1197 metges i infermers. Lluny de
la meva intenció fer el panegíric del règim cubà ni dels seus governants, estem
parlant simplement de la relació entre la manera com els governants gestionen
la crisi del coronavirus i la percepció que en tenen els seus ciutadans de cara
a valorar la incidència sobre la salut mental.
En canvi,
nosaltres, en aquesta pell de brau tan ben avinguda, ens hem tirat els plats
pel cap des del primer dia. Malgrat que ja teníem l’experiència de la Xina i
d’Itàlia, en cap moment podíem exigir als governs, fossin central o autonòmics,
una gestió infal·lible de la resposta a la pandèmia. Tothom anava a les
palpentes intentant ordenar mesures urgents i prenent decisions que potser no
s’entendrien. I aquí va començar el primer problema, perquè si les coses les
expliques bé, busques el consens i les discuteixes sense clau electoralista i/o
processista, la possibilitat d’arribar a acords majoritaris és molt gran. Però
si vas amb la bandera del centralisme, menystenint l’opinió de les autonomies o
simplement ni tan sols demanant-la, el fracàs està cantat. I per l’altra banda,
si en lloc de pretendre manar al teu territori sigui com sigui entens que
formes part d’una comunitat més gran i que la coordinació i l’entesa són indispensables,
facilitaràs que la gestió de la resposta a la pandèmia sigui vista pels
ciutadans com una eina per sortir-ne, no com un pretext per justificar els
errors dels altres dient que tu ho hauries fet millor.
Arribats en aquest
punt és quan jo em pregunto fins a quin punt la crispació política, que a
Madrid ha arribat a uns límits insuportables, pot ser causant d’un augment del
malestar emocional de la població. Perquè el que està passant al Congrés dels
Diputats no té parangó en cap altre país d’Europa. Com es pot arribar a acusar
el govern d’assassí, de mercadejar amb el material sanitari, de pretendre
reduir el dèficit de les pensions deixant morir els pensionistes? Estic completament
convençuda que l’espectacle que ofereixen els dos partits d’extrema dreta al
Congrés són directament responsables de la feblesa emocional de molts
ciutadans, començant per mi. Jo, que vaig de “a mi no m’atura res i la pluja no
m’espanta”, fa pocs dies em trobava al fons del pou, estirada al sofà demanant
si us plau, si us plau, que això s’acabi. Ho vaig comentar amb una amiga que es
trobava en el mateix punt que jo, una amiga que té una trajectòria vital
semblant a la meva i amb la que comparteixo molts punts de vista, i em va dir:
això és que ens fem velles, ja no tenim els recursos emocionals que teníem anys
enrere per lluitar contra l’estupidesa humana. I aquesta falta de recursos és
el que em sembla que li deu faltar a la majoria de les persones que busquen suport psicològic en aquest moment. Espero
sincerament que les coses es redrecin perquè l’últim que m’agradaria és haver d’anar
al psiquiatre.
Amb això no vull
dir que tots els trastorns de salut mental que s’estan donant siguin causats
pel malestar polític. El nerviosisme del confinament, sobre tot per als que
havien de combinar-lo amb el teletreball i l’atenció “escolar” als fills, l’estrès
per als sanitaris i afins que treballaven en primera línia, la pèrdua del lloc
de treball o del negoci, tot això són causes suficients per sentir-se
emocionalment feble. A més, ara que ja hi ha més persones curades que
ingressades, hi hem d’afegir aquells que havent superat la malaltia mostren
seqüel·les de tipus físic, psicosomàtic o exclusivament psíquic. El que voldria
saber és fins a quin punt la crispació política agreuja la desconfiança del
ciutadà en els seus líders, siguin governants o opositors. I si aquesta
desconfiança genera indefensió, és a dir, si se senten desemparats i sense sortida.
L’impacte de la pandèmia en la salut del cos ja l’hem vist, l’hem comptat, hem
fet estadístiques, en sabem algunes coses, no totes. Podem estar moderadament
convençuts que si es dona una segona onada tornarem a ser capaços de tenir cura
dels afectats amb un resultat més o menys satisfactori. En aquest sentit potser
la incertesa i l’angoixa no són els principals problemes. Però ara toca
gestionar la crisi econòmica i donar confiança a la població, y aquesta
confiança no es genera amb els espectacles a que ens tenen acostumats aquells
que no han paït que ara no els toca manar a ells. Per això voldria fer un
suggeriment.
Aquest suggeriment
consistiria a proposar a facultats de Sociologia, Consultores, Serveis d’Estudis
i altres institucions un Estudi sobre l’impacte
de la gestió de la crisi sobre la salut mental del ciutadà. I no estic
parlant de l’impacte de la crisi, sinó de la gestió de la crisi. Països on el
seu líder dona l’argument que “la mort és el destí de tothom” (Bolsonaro, juny
2020) per justificar l’allau diària de morts, com poden confiar en què els seus governants
els trauran de la crisi? Quina esperança els queda de superar les conseqüències
de la pandèmia?
Anem a Itàlia, un
país proper, semblant a nosaltres en el bo i el dolent, amb una trajectòria de
crisis de govern més que notable; un país que va entrar a la pandèmia pocs dies
abans que nosaltres, que en va fer una gestió discutible els primers moments,
però que ha reaccionat sota un lideratge enfortit per la gestió de la crisi, i
que ara proposa per a d’aquí a pocs dies uns “estats generals de l’economia”,
una trobada amb sindicats, patronal, empresaris, associacions i “altres ments
brillants” per discutir les necessitats d’Itàlia en els propers anys i
dissenyar l’estratègia que ha de seguir el país per sortir de la crisi. (La
Vanguardia, 9/6/2020). Es veritat que alguns partits li critiquen que sigui una
proposta unilateral i que vulgui anar massa de pressa, però no qüestionen la seva
idoneïtat.
Entremig hi ha un
ventall de maneres diferents d’abordar la crisi sanitària i la reconstrucció
del país; des dels països on les mesures han estat molt més estrictes i
clarament autoritàries, com la Xina, als països on s’ha confiat en la
responsabilitat dels ciutadans i no s’ha obligat a confinar-se, com al Japó o a
Suècia. Jo no soc periodista i no disposo de dades per saber, país per país,
quin ha estat el nivell de mesures anti-pandèmia ni tampoc quines propostes de
reconstrucció tenen previstes. L’únic que plantejo és la conveniència de
valorar la incidència sobre la salut mental de les maneres de governar, és a
dir, en harmonia amb la resta de forces
polítiques i tractant els ciutadans com a persones responsables, o en oberta
oposició contra el govern, dinamitant els ponts de diàleg i tractant els
ciutadans com a irresponsables, fent que
la Justícia resolgui el que la política no ha resolt, a la manera d’un deus ex
machina, com diu Antoni Puigvert. Però això no és una tragèdia grega, és una
tragèdia espanyola, i aquí volem solucions pactades, consensuades i amb el
compromís de tirar-les endavant. No pot ser que els ciutadans del nostre país
no trobin empara en les institucions, no pot ser que les mesures que s’aproven
no s’apliquin fins al cap de molts mesos, no pot ser que s’actuï pensant en les
properes eleccions més que en el benestar de la ciutadania. És una vergonya.
Per això trencaria una llança per la iniciativa de la Generalitat de crear el
projecte Catalunya 2022, una plataforma formada per trenta experts (amb la
col·laboració posterior de fins a 400) que hauran de dissenyar l’estratègia
post-coronavirus. El coordinador d’aquesta iniciativa és Genís Roca,
especialista en drets ciutadans i noves tecnologies, és a dir, dos temes que
hauran d’anar íntimament lligats si no volem que les noves tecnologies ens
acabin destruint els nostres drets. Les conclusions haurien de fer-se públiques
el febrer del 2021.
Tornant a la
proposta d’Estudi sobre l’impacte de la gestió de la crisi sobre la salut
mental, un dels paràmetres a tenir en compte hauria de ser què entén cada
ciutadà per qualitat de vida, i com creu que la seva s’ha vist afectada per
aquesta gestió; si la percepció de la felicitat individual s’ha vist afectada
per la manera com els seus governants els han tractat; si confia en els seus
líders per sortir-ne; si valora la col·laboració entre adversaris; quin nivell
de confiança té en el futur individual i del seu país. Contestar positivament o negativa aquestes qüestions, juntament amb
les dades i estadístiques que els centres de suport a la salut mental puguin
facilitar, ens hauria de donar un mapa de com la gestió de la crisi ens ha
afectat globalment. I crec que no seria superflu conèixer-ne els resultats,
vist que probablement no serà l’última crisi sanitària que viurem.
Mentrestant, una
manera d’avançar positivament en la lluita contra possibles noves agressions
víriques seria la col·laboració científica en la investigació d’una nova
vacuna, la inversió en recerca i innovació per trobar tractaments adequats, el
compromís en la protecció de la natura i del medi ambient, en definitiva, en tranquil·litzar
els ciutadans mostrant-los que les nostres vides importen.
Altrament només ens
quedarà el dret a la rebequeria. I aquest dret no és un dret constitucional.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari