Diumenge passat es va clausurar el D’Autor film Festival de Barcelona. Van ser unes 60 pel·lícules, entre llargs, mitjos i curtmetratges, que es van exhibir en streaming durant 10 dies. En vaig veure tantes com vaig poder, i en deixo constància d’algunes perquè m’han agradat o perquè les he trobat interessants.
No pretenc fer
crítica cinematogràfica ni molt menys, només exposo els meus gustos. Si quan
les estrenin les aneu a veure i no coincidiu amb la meva opinió, serà una
llàstima però ja se sap que no hi ha res escrit sobre gustos...
El Festival es va inaugurar amb la pel·lícula
HABITACIÓN 212, de Christophe Honoré i es va clausurar amb A STORMY NIGHT, de
David Moragas.
Si bé la
presentació deia “una dona promiscua abandona el seu marit i s’instal·la en una
habitació d’hotel on havien anat de joves...”, la realitat no és aquesta, no en
feu cas. Es tracta d’una comèdia melodramàtica surrealista en què, gràcies a un
truc narratiu que no desvetllaré, assistim al desencant d’un matrimoni i a tot
un seguit de situacions que podrien succeir o haver succeït. Fantasia i desig
en una habitació d’hotel, avorriment i rutina en un apartament, amb una
estupenda Chiara Mastroianni i un (volgudament) patètic Benjamin Biolay en bermudes i mitjons
tota l’estona, la viva imatge del no-erotisme. Una reflexió sobre el pas del
temps, sobre l’amor i el desig, sobre la infidelitat i la indiferència. Molt
recomanable.
ROUBAIX, UNE
LUMIÈRE, d’Arnaud Desplechin, França
Retrat gairebé
d’estil documental d’una comissaria de Roubaix, la ciutat industrial al costat
de Lille, dirigida per un comissari d’origen algerià, desencantat però
extremadament responsable. La majoria de delictes són comesos per ciutadans
d’origen magribí o africà, en un barri desestructurat on cada u mira cap a una
altra banda quan es tracta de donar informació a la policia que li permeti
resoldre els casos. Dues noies es troben implicades en un assassinat i
l’inspector haurà de desplegar totes les seves arts per arribar al fons de la
veritat. Cèsar a la interpretació de Roschdy Zem en el paper del comissari i
una interpretació també extraordinària de les dues noies, Léa Seydoux i Sara
Forestier. Molt recomanable, res a veure amb un noir convencional.
A STORMY NIGHT,
de David Moragas, Espanya
Una tempesta inesperada
fa que es cancel·lin els vols a l’aeroport de Nova York i Marcos haurà de
passar la nit a casa d’un amic d’una amiga. Homosexuals tots dos, mantindran
converses sobre les relacions sexuals, però també sobre la monogàmia, la
fidelitat, el compromís, la por de ferir algú que t’importa... Al matí la seva
relació haurà canviat. Filmada en blanc i negre, en deu dies, és l’òpera prima
del seu director. Molt recomanable, una visió molt íntima dels sentiments dels
dos protagonistes.
ABOU LEILA, de
Amin Sidi-Boumédine, Algèria
Dos amics
s’endinsen al desert d’Algèria amb la intenció de trobar un perillós
terrorista. El que al començament es presenta com una espècie de road movie es va convertint en un
malson, amb seqüències oníriques d’una bellesa extraordinària fins que ja no
saps què passa realment i què passa al cap dels personatges. Conseqüències de
la violència en la ment de les persones. Pel·lícula dura i difícil, captiva pel
contrast entre la violència ambiental i la profunditat dels sentiments
d’amistat entre els dos protagonistes. Si l’aneu a veure, primer informeu-vos
una mica per internet. Us donarà pistes...
NOCTURNAL, de
Nathalie Biancheri, Regne Unit
Òpera prima de la
seva directora, aquesta pel·lícula narra una relació d’amistat una mica curiosa
entre una adolescent i un adult de trenta i tants. Una revelació farà que les
coses prenguin un gir inesperat i que els sentiments dels personatges hagin
d’adaptar-se a una nova realitat. Molt tendra i delicada la manera de mostrar
aquests sentiments. Una bona opció si finalment s’estrena als cinemes.
LITTLE JOE, de Jessica Hausner, Àustria
Una científica
cultiva una planta creada a partir d’un virus i modificada genèticament que
només olorant-la pot produir sentiments de felicitat. A canvi aquesta planta
serà estèril, no es podrà reproduir si no és al laboratori. Allà tots
es mouen amb guants i mascareta, cosa que l’acosta vertiginosament a la nostra
realitat actual. En l’entorn de la científica es comencen a produir uns canvis
que ella no sap si atribuir al poder de la planta o a la deshumanització de l’espècie.
Les relacions amb el seu fill adolescent no li faciliten les coses. Una
paràbola sobre la pèrdua d’emocions i també sobre la maternitat, el dret de la
dona a dedicar-se a la ciència, la conciliació de la vida laboral i la
familiar... D’estètica avantguardista, colors suggerents i adaptats a l’asèpsia
del laboratori, aquesta pel·lícula de “terror botànic” representa l’obra més
recent de la seva autora, de la qual s’han presentat tres o quatre títols més,
a manera de retrospectiva.
AMOUR FOU, de
Jessica Hausner, Àustria
Aquesta pel·lícula
narra els últims dies del poeta romàntic Heinrich von Kleist, que, aclaparat
per una vida dolorosa, busca desesperadament una companya que li faci costat i
el segueixi en el seu suïcidi. La troba en la persona d’una jove casada,
Henriette, a qui diagnostiquen una malaltia incurable, en realitat una malaltia
de l’ànima, que després es demostrarà haver estat mal diagnosticada. Però ja no
hi ha res a fer, ella ja ha pres la decisió. La posada en escena és austera,
amb personatges que no mostren emocions a les seves cares, tot recau en el
sentit de la paraula, i recorda a La marquise d’O, d’Eric Rohmer, i no és per casualitat, ja que
Rohmer va adaptar la novel·la de Kleist del mateix títol. Jessica Hausner és
una cineasta interessant. També van presentar Lovely Rita (2001), Hotel (2004), Toast (2006), i Lourdes (2009). Es poden trobar a
filmin.es.
UN BLANCO,
BLANCO DIA, de Hlynur Palmason, Islàndia
Un policia que
acaba de perdre la dona en un accident de cotxe descobreix alguna pista que li
fa creure que l’enganyava. La idea de la infidelitat el tortura i el porta a
fer alguns disbarats. Ambientada en el paisatge àrid i gelat d’Islàndia, és una
introspecció en els sentiments d’un home solitari que té, però, una relació
molt especial amb la seva neta. Ha guanyat el premi Talents d’A 2020.
LAS BUENAS
INTENCIONES , de Ana García Blaya, Argentina
L’acció passa a
Buenos Aires, a principis dels anys noranta. Una nena de deu anys viu
alternativament amb el pare, un poca-pena irresponsable però “charmant”, i la
seva mare, que té un altre company. La crisi econòmica a l’Argentina els empeny
a anar-se’n a l’Urugai i la nena farà el que pugui per no separar-se del seu
pare. Òpera prima de la seva directora, va guanyar el premi de la Joventut al
Festival de San Sebastián.
LOS LOBOS, de
Samuel Kishi Leopo, Méxic
Dos nens de vuit i
cinc anys viatgen amb la seva mare des
de Mèxic a Albuquerque (EEUU), a la recerca d’una vida millor.
SATTURDAY
FICTION, de Lou Ye, Xina
Una cèlebre estrella de cine viatja a Shanghai per representar una obra de teatre que
dirigeix un examant. Decobrim que ella en realitat treballa per als aliats, i
es veurà implicada en l’espionatge entre França, Xina i Japó. Rodada en blanc i
negre, té un gran atractiu estètic. He de reconèixer que les intrigues que
presenta se’m van escapar del tot i que no vaig entendre ni la meitat del que
passava. Buscant per internet, però, vaig trobar uns quants crítics
professionals a qui havia passat el mateix, i em vaig quedar molt més
tranquil·la.
NOMAD, In the
footsteps of Bruce Chatwin, de Werner Herzog, Regne Unit
Un documental que
segueix els passos de Bruce Chatwin, aventurer que va escriure sobre els
territoris que visitava i també sobre els costums i mites dels seus habitants.
Herzog s’aventura pels territoris que va descriure el seu amic, des de la
Patagònia fins a Austràlia, deixant una mostra més del seu cine documental.
Un documental
sobre Charles Aznavour, que va morir el 2018 als 94 anys, fet a partir de
material que ell mateix havia filmat. Una espècie de video-diari (en paraules
del festival) que s’ha convertit en un film introspectiu sobre la personalitat
i l’obra d’Aznavour vistes per ell mateix. Atenció a l’origen de “La bohème”, emociona!
VIDEO BLUES,
d’Emma Tusell, Espanya
En vaig parlar en
un post anterior. Un film personal i colpidor.
ELS PREMIS DEL
FESTIVAL
Premi Talents d’A
2020: Un blanco, blanco día, de
Hlynur Palmason, Islàndia
Menció especial: Nocturnal, de Nathalie Biancheri, Regne
Unit
Premi de la
Crítica: Abou Leila, d’Amin
Sidi-Boumédine, Algèria
Menció especial del Jurat: La Mami, de Laura Herrero, Espanya
Menció especial del Jurat: La Mami, de Laura Herrero, Espanya
Premi al millor
curtmetratge: Ni oblit ni perdó, de
Jordi Boquet, Espanya.
Premi del públic: My mexican bretzel, de Núria Giménez, Espanya
Premi del públic: My mexican bretzel, de Núria Giménez, Espanya
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari