Fa un mes, quan en
un diari miraves la secció “PANTALLES” hi trobaves tota la informació sobre el
que podies veure en una pantalla a casa teva, des del televisor al telèfon, des
de la tablet fins a la pantalla del home cinema. Però ara això ha canviat,
perquè la secció “CARTELLERA” ha desaparegut de la premsa i la gran pantalla ja
no existeix. Mentre duri aquesta situació tan perversa, ens hem d’acontentar
amb el que les diferents plataformes i canals ens ofereixen. Avui en voldria
ressaltar dues.
FOODIE LOVE Una sèrie d’Isabel
Coixet sobre dues persones joves que comencen una relació a través de la
gastronomia. Com fan moltes parelles actuals, es coneixen gràcies a un programa
de cites per internet i no saben què en podran treure d’un primer contacte per
prendre cafè. Mentre es preparen sentim els pensaments de l’un i de l’altra.
Ell, un argentí ben situat econòmicament, una mica fantasma, està
neguitós i insegur per la por de no estar a l’altura i tornar a esguerrar-la
com moltes vegades abans li havia passat. Ella, que arrossega alguna ferida
sentimental que no coneixerem fins al final, és aparentment una esnob i una
frívola. Els primers minuts del primer capítol fan exclamar en algun moment: de
què va la Coixet? Però quan anem entrant en el joc dels dos personatges i anem
seguint l’evolució de la relació, paral·lela in crescendo a la complexitat dels
plats que degusten, assistim a un joc de seducció que ens arrossega fins a
desitjar tornar 40 anys enrere en la nostra vida i poder tornar a jugar a aquell mateix
joc. Especialment suggestiu és el capítol 5, en què en un restaurant sofisticat
els van servint platets d’aquells que no tenen més de 20 grams de tall, però
que tenen un nom més llarg que Lo que el
viento se llevó, i entre plat i plat i copa i copa el joc de la seducció va
fent néixer un desig que dominarà fins al final la relació. Però no tot és
frivolitat i esnobisme, els personatges arrosseguen ferides que no poden curar
i que s’expressen a través de dos actors magnífics, Laia Costa i Guillermo
Pfening. No són personatges triomfadors, no són un mascle Alfa ni una noia amb "cuerpo danone", són més aviat perdedors, aquell tipus de personatges que ens agraden tant en la ficció, que són tan entranyables, però que per res del món voldríem com a parella. Però la Coixet fa que, si poguéssim, ens els enduríem a casa.
Altament
recomanable. La trobareu a HBO.
VIVARIUM És una pel·lícula de
Lorcan Finnegan que s’havia d’haver estrenat la setmana passada als cinemes i
que per raons òbvies no es va poder estrenar. Ara la podem veure a Movistar+ (4,95€) i a la web www.salavirtualdecine.com (7,99€).
Aquesta pel·lícula va ser concebuda com una al·legoria arran de la crisi de la
bombolla immobiliària a tants països, però mirada amb els ulls de l’actualitat,
enmig del confinament real dels espectadors, es revela com un malson del qual
volem despertar ràpidament. Alguns crítics l’han comparat a Black Mirror o a La dimensió desconeguda, pel que té d’inquietant i surrealista. A
mi m’ha fet pensar també en Canino,
de Yorgos Lanthimos, per allò que un membre de la família té dominats els
altres, i els impedeix tot moviment cap a la llibertat. Vivarium passa en una urbanització de cases aparellades, estil les
que promocionava Paco el Pocero, que no s’acaba mai i on cases i carrers són
tots exactament iguals. El que passa al número 9 podria passar a totes les
altres. La presència d’un nen que no se sap d’on surt, que parla amb veu
d’adult i que escarneix constantment a la parella protagonista no deixa
d’inquietar-nos encara més quan veiem que creix a un ritme vertiginós i que
l’escaleta que hi ha a la paret (qui, que hagi tingut fills, no ha tingut a la
paret una escaleta on marcava l’alçada del nen a mesura que creixia?) va
adquirint marques una darrere l’altra sense parar.
![]() |
Magritte? No! Finnegan |
No cal dir que no
és una pel·lícula per a tots els paladars, però sí per als paladars una mica
avesats a sabors poc comuns. Tampoc no és una obra mestra, però el surrealisme
és una manera d’expressar-se que si us interessa, farà que us agradi la pel·lícula.
Com anècdota,
l’actor protagonista, Jesse Eisenberg, ha declarat que com que es va construir
el plató de la urbanització a Bèlgica i la filmació dins la casa es va fer a Irlanda,
ell anava més perdut i desorientat que el propi personatge!
![]() |
"Inscriptions #012", de Michel Houellebecq |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari