“La malaltia i
la demència i la Mort eren els Àngels negres que custodiaven el meu bressol” Edvard Munch
Em trobo al museu Munch d’Oslo on hi ha quatre plantes
dedicades a l’obra del pintor. Totes exposen obra permanent menys la tercera,
que ofereix una monogràfica temporal sobre l’obra de Munch relacionada amb la
salut, la malaltia i la mort. Tots coneixem la seva creació més emblemàtica, El crit, de la qual el museu n’exhibeix
tres variants. Potser també alguna altra pintura que ha viatjat bastant, com la
Madonna, però el gruix de la seva
obra jo no el coneixia. I menys encara les vicissituds de la seva llarga vida,
marcada per la malaltia i la mort prematura dels seus familiars, i els seus
propis patiments.
L’exposició, que porta el títol de LIFEBLOOD, està oberta fins al 21 de
setembre i ofereix una gran quantitat de peces relacionades amb el món de la
medicina, les cures, la salut mental, la malaltia en general i la mort. He
buscat una traducció de lifeblood i
en francès he trobat élément vital,
una mena de saba que dona vida. Per què aquest interès de Munch pels temes
relacionats amb la salut?
Entre el
naixement d’Edvard Munch el 1863 i la seva mort el 1944, la medicina moderna va
canviar profundament l’experiència del naixement i la mort, la malaltia, la
cura i la sanació. Lifeblood mostra
l’art de Munch amb objectes mèdics de la seva època, invitant-nos a explorar la
seva vida i obra en relació als canvis en l’assistència sanitària.
Munch anomenava
el seu art “sang de vida”, una mena de medicina que pot proporcionar un
“alliberament saludable” tant per a ell com per al seu públic. Munch es veia a
ell mateix com un home malalt així com un sanador. Aquesta autoimatge estava
arrelada profundament en les seves
experiències personals. Tant ell com els seus éssers estimats van sofrir
diverses vegades malalties pulmonars, trastorns mentals i altres afeccions.
Entre la seva família i el cercle d’amics i patrons hi havia doctors en
medicina, infermeres i altres professionals de la salut.
Aquesta
exposició ofereix perspectives recents sobre l’art i la vida d’Edvard Munch.
També ens hi podem trobar nosaltres mateixos reflectits en la manera com la
medicina continua modelant les nostres vides. (Traduït dels textos de l’exposició).
El pare de Munch era metge. El seu germà va estudiar
medicina però va morir prematurament de pneumònia poc després d’haver-se
graduat. De jove, Munch acompanyava el seu pare en les visites domiciliàries i
tot i que no va estudiar medicina (probablement pel seu delicat estat de salut),
sí que va adquirir formació en anatomia per tal de poder-la plasmar en la seva
obra. Per les cartes i els diaris que es conserven sabem que el tema de la
salut preocupava tota la família.
Les relacions estretes que Munch va mantenir al llarg
de tota la seva vida amb professionals del món de la salut li van permetre
entrar a les llars de persones malaltes i visitar institucions mèdiques com a
observador. Va poder pintar imatges de
gent esperant per rebre tractament, de metges i infermeres, de l’angoixa i el
dolor de familiars reunits al voltant del llit de mort. Aquestes obres
demostren una profunda empatia amb els seus personatges representats i ens
recorden que la malaltia, la discapacitat i la mort són experiències més
universals que la salut.
Un dels apartats que més em va cridar l’atenció va ser
l’anomenat El gènere de la malenconia.
El concepte malenconia és el que ara anomenem depressió. Aquest concepte no es
mostra de la mateixa manera segons s’apliqui a homes o dones. Tal com explica
l’exposició, les dones melancòliques (o histèriques) les trobem generalment
representades en institucions com a figures dignes de llàstima o de simpatia.
En canvi, els homes melancòlics apareixen en estats contemplatius de la ment
associats amb el geni artístic. És a dir, una dona amb depressió és un ésser
inútil. Un home amb la mateixa afecció, és una figura artística. Fins i tot en
la malaltia i en la seva representació artística les dones havien de veure’s
discriminades i menystingudes. Aquest punt de vista em va semblar de gran
interès. Al mateix temps, molt sovint eren enviades a institucions mentals les
dones inconformistes i rebels amb l’excusa que no s’adaptaven a la societat.
Laura Munch, germana d’Edvard, va estar entrant i sortint d’institucions
psiquiàtriques la major part de la seva vida. No em consta, però, que fos com a
mesura repressiva.
La frase que reprodueixo a continuació, i que dominava
una de les parets de l’exposició, és clarament il·lustrativa d’aquesta idea:
“Quan la dona
pren plena consciència de la seva dignitat humana... La seva resistència la pot
conduir molt més enllà dels límits de la raó...”
Amalie
Skram, Escriptora feminista noruega, 1880
Melancholy -1900-01, Oli sobre tela
(...) Així és com estava asseguda la dona melancòlica que vaig veure en un hospital mental – no reconeixia la seva germana, que li parlava amb tendresa, no entenia res, els seus grans ulls negres no tenien brillantor, miraven buits i sense moviment a l’espai exterior.
Inheritance -1897-99, Oli sobre tela
Edvard Munch va
anomenar aquesta pintura “el meu art de la sífilis” i va dir que havia
commocionat el públic. Afirmava que havia basat la imatge en una mare i el seu
fill sifilític, el qual ell havia vist amb els
seus propis ulls a l’Hospital Saint-Louis a París.
Si bé els primers anys de la seva carrera els malalts
representats eren sempre altres persones, a mesura que s’acostava a la mitjana
edat es va començar a representar a ell mateix com a malalt, especialment
després de la cirurgia de la seva mà, el 1902. El 1930 va sofrir una hemorràgia
a l’ull dret que li va fer perdre la visió durant un temps i va aprofitar la
seva “visió distorsionada” per representar punts cecs i flotadors amb formes
fantàstiques, com ara calaveres i ocells rapinyaires.
La salut de Munch no només es va veure afectada per
malalties diguem-ne casuals, sinó que els seus excessos amb l’alcohol i el joc
també el van perjudicar, quan intentant refugiar-se en spas o sanatoris saludables queia en les temptacions que trobava
allà mateix.
Després de la mort del seu pare el 1889 Munch va
continuar en contacte amb metges i doctors durant tota la seva vida i va fer
servir les seves obres com a moneda de canvi per pagar consultes i tractaments.
Posseir una obra de Munch era, per a aquells metges moderns, un senyal de bon
gust.
Edvard Munch va
ser colpejat per una crisis de salut a la tardor de 1908. La beguda el va
tornar paranoic, parts del seu cos van quedar paralitzades i va començar a
sofrir al·lucinacions. Els seus amics li van aconsellar que es prengués un
descans. Va ingressar en una clínica privada especialitzada en malalties
nervioses a Copenhague. (...) El personal de la clínica el van animar a
continuar produint art durant la seva estada.
La major part
de cuidadors eren dones. Les seves tasques diàries, inclosos els contactes
íntims amb el pacient, de vegades les exposaven a incòmodes o fins i tot
perilloses situacions. Durant el tractament, Munch va realitzar diverses
imatges del personal, mostrant les cures com una experiència complexa tant per
al pacient com per al cuidador.
Un artículo muy interesante. Francheska
ResponElimina