Passa al contingut principal

PARÍS, i III. LES CHOSES

 

No em referiré a l’exposició del Louvre “Les choses. Une histoire de la nature morte” sense abans anar-me’n més de cinquanta anys enrere a rescatar el llibre de Georges Perec precisament anomenat Les choses. Havia guanyat el premi Ranaudot el 1965, però encara no s’havia fet tan famós com ho va ser més tard, i tan “objecte de culte”.

El llibre de Perec es titula exactament Les choses. Une histoire des années soixante. Jo el deuria llegir el 69 o el 70, quan ja vivia en parella però encara no havíem acabat la carrera i ens manteníem de manera precària, desitjant moltes més coses de les que podíem comprar. La parella protagonista em recordava la nostra situació, petitburgesos d’esquerres en situació precària, intentant tirar endavant, però amb una diferència molt gran: nosaltres estàvem compromesos políticament, teníem un projecte de vida, arriscàvem la nostra seguretat militant en una organització clandestina i els objectes que desitjàvem no anaven més enllà de llibres, discos, sopars en restaurants cutres però entranyables i compartir amb els amics-militants les nostres hores lliures. En el meu cas, també desitjava sabates i vestits.

Recordo perfectament el desassossec dels protagonistes pel fet de no poder aconseguir el que desitgen i com decideixen anar-se’n a Tunísia, ella com a professora, per començar una nova vida. La idea de marxar de Barcelona acabada la carrera em va rondar pel cap i ho vaig proposar múltiples vegades, sense èxit. Les coses, els objectes, no ens motivaven en absolut, com als protagonistes; era l’afany d’un canvi, d’una nova realitat desconeguda, d’una aventura... Però això no va passar. Vam acabar la carrera, vam buscar feina, vam continuar militant i la vida ho va ser tot menys avorrida.

Sobre el llibre de Perec, que s’interpretava com una crítica a la societat de consum, no hi havia pensat més fins que em vaig trobar davant l’exposició del Louvre al voltant del que jo em pensava (pel que havia llegit a la premsa) que seria una exposició sobre la història de les representacions de natures mortes en l’art. Però no era només això; era la història de la representació de les coses en l'art. La representació d’objectes sempre ha estat una tema menor en la història de l’art, lluny del retrat, el paisatge, els temes mitològics o les gestes glorioses. Però en aquella exposició hi havia meravelles, al costat de quadres de gran format mostrant carnisseries, peixateries, mercats de verdures... I no tots tenien la composició tradicional de la natura morta: un parell de copes, un faisà desplomat, una gerra de vi, una mica de fruita... Hi havia de tot.

La història de la representació d’objectes en l’art va molt lligada a l’època  en què es pinten. Des de la prehistòria al s. XXI, hi ha exemples d’objectes representats amb intencions artístiques. Es considera que no és fins al segle XVII que la natura morta és abordada com un gènere pictòric, però ja a l’antiga Mesopotàmia i a Egipte es troben mostres d’objectes en esteles funeràries o representacions de personatges que van acompanyats dels seus objectes més apreciats.

Més endavant, a l’Edat Mitjana, la major part d’objectes representats tenen relació amb la religió i no és fins a l’Edat Moderna que els objectes banals tornen a agafar protagonisme en la representació artística. Aquest discurs, que és tan evident, no se m’havia acudit abans, i em va semblar molt interessant que en les explicacions ens anessin guiant sobre l’evolució del tipus d’objecte i la manera de representar-lo.

Les obres exposades no estan sempre en ordre cronològic, sinó que a vegades dialoguen amb obres d’altres èpoques situades al costat, amb les corresponents explicacions per tal que el visitant segueixi la intenció de tal decisió. El tema de la “vanitat”, per exemple, que fa referència a la brevetat de l’existència humana, està tractat diverses vegades, amb l’ajuda de calaveres, flors pansides, fruites podrides o plaers banals. Crida molt l’atenció una de les instal·lacions més modernes: un vídeo que mostra una plata amb fruites típiques (taronges, préssecs, raïm...) i que va deteriorant-se de mica en mica, primer traient floridura i finalment podrint-se, sense que siguem capaços de veure el pas d’un estat a l’altre. Només apartant la vista uns segons i tornant a mirar som capaços d’adornar-nos que allò s’ha anat podrint sota els nostres ulls. No cal dir que hi havia un munt de gent esperant que el procés arribés al final. La tècnica sembla que era a base de milers de fotografies preses al llarg de molts dies i muntades com una pel·lícula. Vanitas vanitatis...

No vaig fer gaires fotos perquè no tenia intenció de parlar-ne al blog. Va ser posteriorment quan ho vaig decidir i, per tant, només comentaré dues o tres cosetes.

Nature morte aux bouteilles et aux livres  – Una de les primeres obres que s’hi exhibeixen, d’un pintor anònim del segle XVI (1530?). Es tracta d’una sèrie d’objectes que indicarien, com si fos un jeroglífic, qui ha encarregat la pintura. Objectes relacionats amb la pràctica de la medicina fan suposar que es tractava d’un metge que probablement el tenia penjat a la manera d’un “trompe-l’œil”. Tot és tan realista que venen ganes d’obrir la porteta o d’agafar un objecte!

Erró,  Foodscape – Erró és el nom artístic de l’islandès Gundmundur Gundmundsson, un artista postmodern que ha pintat aquest bé de déu de productes de consum alimentari i que em va cridar l’atenció precisament perquè estava situat molt a prop de l’anterior. Per a mi era un desconegut però he vist que té obra exposada al MACBA.

La Desserte, de Jan Davidsz de Heem (1640) i Nature morte d’après La desserte, d’Henri Matisse (1915) estan exposats de costat i podem comparar l’obra mestra de la pintura flamenca amb la reinterpretació feta per Matisse a principis del segle XX.

Arcimboldo
– No podien fallar les obres d’Arcimboldo, la representació de les quatre estacions fetes amb productes de temporada, tal com es pot observar a la fotografia en les dues que s’hi exhibeixen. L'Hivern a l'esquerra i La Tardor a la dreta.

Grisaille à l’espadon (2022) – Una obra de Miquel Barceló que encaixa perfectament en el conjunt de teles i objectes destinats a representar les coses. Com el seu títol indica, els tons són grisos i els objectes representats són els habituals de les natures mortes, on no falten els caps d’animals, les fruites i la calavera que ens indica quin és el nostre destí inexorable. Aquesta peça forma part d’un conjunt anomenat Grisailles que s’exposa a la galeria Thaddaeus Ropac de Pantin, al nord de París, fins al 7 de gener, títol que li ve de les variacions que ofereixen les pintures sobre la tradició de la pintura de grisalla.

L’exposició presentava una instal·lació curiosa, que després explicaré,  a més d’alguna obra directament crítica amb la societat de consum. Sembla una contradicció que per una banda la comissària Laurence Bertrand Dorléac ens vulgui convèncer que les coses poden ser objectes artístics i per l’altra ens mostri obres d’art completament crítiques amb el consumisme. És que l’art també és un objecte de consum? Qui se’l pot permetre?

Abans de parlar d’aquesta instal·lació curiosa (que veiem quan entrem i també quan sortim de les sales), me’n vaig als moments anteriors a la meva entrada al Louvre perquè crec que té una relació directa amb el tema. Les últimes vegades que havia visitat aquest museu ho havia fet entrant per la piràmide dels jardins del Carroussel: baixes les escales i ja ets al vestíbul on es distribueixen els passadissos que et portaran on vulguis anar. Aquesta vegada, però, hi vaig arribar en metro des de l’Étoile. Baixo a Palais Royal-Musée du Louvre i em trobo que des de l’andana mateix ja hi ha indicacions que diuen musée. Me’n vaig cap allà i em trobo al mig d’un gran centre comercial subterrani, ple de botigues espectaculars, de restaurants, de llum, de gent que va i ve, i una mena de piràmide de vidre semblant a la del Carroussel però més petita, al costat dels magatzems Printemps. Em sento perduda, jo només volia entrar al museu, i vaig seguint les indicacions pensant que m’he ficat en el lloc equivocat. Però no, al final arribo al vestíbul de sempre i, més tranquil·la, me’n vaig cap a l’exposició. Però la història no s’acaba aquí, perquè quan en acabar la visita vull sortir per l’escala de la piràmide de sempre me la trobo tancada, i començo a buscar una sortida desesperadament. Les fletxes m’indiquen diferents possibilitats, entre ells tornar al metro, però no hi ha cap porta. Sí que hi ha ascensors que no sé on van, escales que pugen i baixen però que no surten al carrer. Estic a punt de cridar en un atac de claustrofòbia, rodejada d’aparadors i més aparadors lluminosos plens d’objectes que estan dient:"compra’m!" Si us plau, si us plau, vull veure la llum del dia!

Ja que estic escrivint això és evident que vaig aconseguir sortir, però vaig estar a punt d’escriure una nota al museu dient: amb el tiquet d’entrada hauríeu de donar als visitants un val de descompte per entrar a les botigues del centre comercial Carroussel que teníeu enganxat aquí al costat. Perquè prenguin consciència que els objectes poden ser un art però també un malson!

I és que venia trasbalsada per la visió de la instal·lació de què he parlat abans.  En una pantalla gegant es projecten els minuts finals de la pel·lícula d’Antonioni Zabriskie Point (1970), que per a qui no ho recordi és un esclat brutal de restaurants, botigues, neveres, televisors, llibreries, tots els símbols de la societat de consum, amb tots els objectes volant pels aires, metàfora claríssima de l’explosió de la societat de consum.

Molt encertat aquest principi i final antonionià per fer-nos veure la banalitat dels objectes, la vanitat de l’existència humana i al mateix temps la bellesa de la seva representació. Fins al 23 de gener de 2023.

Seqüència final de Zabriskie Point amb música de pink Floyd

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EL SIMBOLISME DE LES ORENETES

  Diuen en castellà que una golondrina no hace verano , donant per suposat que l’estiu és una època desitjada, com així és en general. Quan veiem aparèixer les primeres orenetes, al febrer o al març, sabem que s’acosta la primavera, que les flors esclataran per tot arreu, que sentirem els ocells cantar als arbres del carrer, que el sol lluirà amb més intensitat, i que nosaltres començarem a fer plans per a les vacances. Després, quan ja les tenim aquí en estols abundants, comencem a preocupar-nos per si fan el niu sobre el nostre balcó o sota la nostra teulada, per si haurem d’estar netejant les caques cada dia, per si ens en caurà una al cap... Els nius d’orenetes no es poden tocar, estan protegits, com així ha de ser. Al menys que hi hagi alguna espècie al món que no es vegi foragitada de casa seva com si no hagués pagat el lloguer! Però les orenetes no es queden al niu tota la vida, quan comencen a veure que van maldades, que s’acosta el mal temps i que les temperatures baixen...

ELS MEUS OSCARS

  No hi ha res que em causi tanta satisfacció com veure premiades les opcions que jo també hauria premiat, o encara més, aquelles a qui vaig pronosticar un Oscar (o un Goya) només sortir del cine. Em va passar amb O que arde , a qui vaig vaticinar el Goya a la millor direcció de fotografia (2020), a càrrec de Mauro Herce, que a sobre és el fill d’un amic. També l’Oscar al millor muntatge (2023) per a Todo a la vez en todas partes i al millor vestuari 2024 per a Pobres criaturas . I tots a la sortida del cine, sense haver vist res més ni saber si acabarien competint o no. Ja sé que els Oscars no són el Parnàs. Que els festivals de Cannes, Venècia, la Berlinale o d’altres tenen fama de tenir més prestigi des del punt de vista de la qualitat, però un Oscar és un Oscar i qui digui que no li interessa, menteix. Els Oscars obren carreres, o les consoliden, o deceben quan es queden a la porta, però a la banda de fora, com li ha passat a Demi Moore. Aquest any jo tenia claríssim que no se...

LA VIDA TE DA SORPRESAS, SORPRESAS TE DA LA VIDA, AY, AY

  Qui m’havia de dir, quan em vaig inscriure en un taller d’escriptura amb Leonardo Padura, que em trobaria amb la sorpresa d’uns companys de curs tan diversos i tan interessants. No va ser només el privilegi de compartir quatre dies amb l’escriptor cubà més valorat del moment, perquè això ja sabia que seria així; va ser descobrir un seguit de persones que amb els mateixos interessos que jo i amb un coneixement més o menys semblant de l’obra de Padura, van resultar tenir unes trajectòries vitals que podrien ser, cada una d’elles, objecte d’una novel·la. L’objectiu del taller era “com escriure una novel·la policíaca”. No és que jo perseguís estrictament aquest objectiu, ni els altres tampoc. El que volíem eren directrius sobre com armar un text amb un argument, una intriga, uns personatges, una estructura i un desenllaç satisfactori i engrescador, fos policíac o no. Escoltar Padura, parli del que parli, és ja un plaer en si mateix, però si a més et dona pautes basades en la seva prò...