Jo m’he incorporat al món de les sèries relativament tard,
tot i que puc afirmar que he recuperat el temps perdut. La primera que recordo
com a fenomen va ser Dallas, sobre tot perquè va ser la
primera que TV3 va incorporar a la seva programació, i sentir el JR dir-li a la
seva dona: Sue Ellen, ets un pendó,
quan estàvem acostumats a sentir els insults només en castellà, tenia la seva
gràcia.
Posteriorment, i ja a l’era d’internet, Perdidos va suposar també
un fenomen de masses, sobre tot per l’extravagància de la situació que
plantejava. Més endavant va ser Mad men, Los Soprano, i moltes
altres. Però des que Netflix ha irromput en el món de la producció serialista
s’han desbordat totes les estadístiques. Ja va suposar un èxit inesperat Gambito
de Dama, però aquella va tenir la virtut d’influir positivament sobre
l’audiència, de tal manera que l’afició al joc dels escacs va ser tan
espectacular que els clubs, les associacions, els productors de taulers i no sé
quanta gent més van veure multiplicar-se els seus afiliats o els seus ingressos de
manera extraordinària. Una bona influència. Que consti que la sèrie em va
agradar molt tot i que no sé jugar als escacs, però la personalitat de la
protagonista era fascinant.
En canvi, ara, el que està passant amb El Juego del calamar està
molt lluny de ser un fenomen positiu. Les primeres noticies que en vaig tenir
van ser que era una sèrie molt violenta que miraven els nens. (També van dir a
la seva època que Bola de drac era desaconsellada per als infants, però no en sé
de cap que n’estigui traumatitzat). Al començament les crítiques que sentia em
van fer pensar que no m’interessaria, però de mica en mica, com més es feia
bullir l’olla, més em semblava que m’hi havia de ficar i decidir pel meu compte
si valia la pena veure-la o no.
El cine coreà m’interessa des de fa temps. N’he vist bastant,
vaig fer un treball per a un curs de Narrativa audiovisual sobre Hong Sang-soo;
soc fan de Bong
Joon-ho (Memories of murder, Parásitos); crec que
la sudcoreana és una societat complexa, turmentada, plena de contradiccions, i
això la fa molt literària (o cinematogràfica). Per això quan vaig començar a
llegir que si El juego del calamar
era una metàfora del capitalisme, que si presentava la misèria de la condició
humana, etc., vaig pensar que seria interessant jutjar-la després d’haver-la
vist. I així ho vaig fer.
Haig de dir, però, que així com les sèries en general
m’atrapen i les miro en tan poc temps com puc, El juego del calamar me l’he hagut de dosificar. Tanta violència,
tanta sang, tanta competència entre els jugadors era superior a les meves
forces. La primera part del primer capítol em va semblar molt propera al tipus
de plantejament de Parásitos: una
família en dificultats econòmiques, un fill malparit que extorsiona a sa mare i
no es cuida de la filla, un món de jugadors perdedors... fins que apareix un
personatge misteriós que els proposa un joc on podran guanyar milions de wons,
la divisa del país. Només han de participar en un joc. Si guanyen, els seus
deutes podran ser saldats, els seus negocis remuntar i la seva vida trobar el
camí de la felicitat.
Dit això, sembla que la sèrie més aviat ha de repugnar, ja
que si estàs bé del cap acostumes a rebutjar la violència. Però aquí entra la
part simbòlica de la sèrie. No te l’has de prendre al peu de la lletra com
tampoc t’hi prens les pel·lícules de Tarantino. Es tracta, efectivament, d’una
metàfora de la societat coreana, immersa en una contradicció entre la brutal
competitivitat del desenvolupament capitalista i la pèrdua de les essències
tradicionals.
A La Vanguardia del
diumenge, 24 d’octubre, hi ha un article de Lluís Uría a l’apartat
d’Internacional (poca conya!) sobre el
que hi ha darrere el calamar. Presenta la sèrie com un reflex dels greus
problemes socials de Corea del Sud, on “molts
ciutadans, endeutats fins al barret, acaben en l’alcohol o el suïcidi”.
Participar en els jocs proposats a la sèrie no és ni més ni menys que un
suïcidi involuntari, al qual l’espectador assisteix fascinat per la simplicitat
dels jocs i la tragèdia dels resultats.
Al llarg de 9 capítols anem veient com els 456 jugadors que
participen al concurs van sent eliminats, cadascun amb la seva pròpia manera
d’entendre el joc: net o brut. Veiem les complicitats que es teixeixen (en
realitat només un pot guanyar, de manera que ajudar algú altre és anar contra
tu mateix) malgrat la competitivitat. Els equips que es formen quan se’ls
demana que facin grups de deu (joc d’estirar la corda), les parelles que
s’enfronten l’un a l’altre en el joc de les bales, la brutalitat del joc dels
esglaons de vidre ens mostren diferents actituds –egoistes o generoses- que són
les que es donen diàriament a la competitiva vida quotidiana de Corea del Sud.
No crec que sigui fer spoiler apuntar un tret significatiu: qui organitza el
joc i els qui hi participen com a voyeurs
no parlen coreà, parlen anglès.
Fins aquí la part simbòlica o metafòrica. La part narrativa
és bastant simple. Al costat del joc sanguinari dels participants hi ha la
intriga d’un policia infiltrat que vol descobrir què li ha passat al seu germà.
Hi ha, per tant, dos fils argumentals paral·lels. La intriga de l’infiltrat és
bastant fluixeta i no dona gaire joc. I com ja apuntava algun comentari
periodístic, al final hi ha sorpresa, a l’estil 10 negritos.
Mònica Planas, al diari Ara,
publicava la seva crònica televisiva sobre aquesta sèrie amb el títol de Raons per les quals no cal veure el calamar
(9/10/2021). Us recomano que la busqueu per internet, així com la de Lluís Uría
a La Vanguardia (24/10/2021). La
primera des d’un punt de vista cinematogràfic, el segon des d’un punt de vista
polític i social, són dos bons complements per acostar-se a aquesta sèrie que
ha trencat esquemes i que va pel camí de ser la més vista de la plataforma.
Un altre aspecte, que només tractaré de passada però que em
sembla molt rellevant, és la difusió d’aquest producte entre nens i
adolescents. Sembla que ha estat així, que als patis de les escoles es juga al
joc del calamar, que la canalla s’empassa escenes de violència extrema i
gratuïta (n’hi ha alguna de justificada?), i que en alguns casos, no sé si
molts o pocs, no tenen els adults al costat per orientar-los sobre allò que
estan veient. No tinc gaires, per no dir gens, coneixements de psicologia
infantil i no sé fins a quin punt un nen o una nena és vulnerable davant d’un
argument com el d’aquesta sèrie. Els jocs que es plantegen no són violents, és
la competició a mort que els fa inadequats per a segons quines edats. A no ser
que els nens i adolescents que la miren siguin tan desperts i espavilats que
sàpiguen apreciar que allò que veuen només és ficció, que a les seves vides
quotidianes els problemes i les preocupacions són unes altres i que quan se’n
vagin a dormir somiïn amb els angelets.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari